در آثار دينی و مذهبی راجع به علم اشراقی و الهامی زياد داريم و مخصوصا[ درباره ] رابطه آن با پاكی نفس انسان كه هر اندازه نفس انسان پاكترباشد ، بهره بيشتری از اين طور الهامات و اشراقات میتواند داشته باشد .به هر حال خواستيم عرض كنيم كه اين مطلب نه تنها يك حرفی است كهفلاسفه و علمای قديم و جديد زدهاند ، بلكه مورد تأييد اسلام هم هست : اسلامهم قبول دارد كه پارهای از علمها هست كه الهامات و اشراقات است . رؤيا و خواب ديدن موضوع ديگری كه خواستيم طرح كنيم مسأله رؤيا و خواب ديدن است كه جزءمسائل مهم دنياست . حتی خود خوابيدن هم موضوع مهمی است ، هنوز كسینمیتواند صد درصد علل خوابيدن را تشريح كند كه چيست ، و عدهای ازروانشناسان برای " خوابيدن " گذشته از علت جسمانی ، علت روانی ذكركردهاند . حالا ما با خوابيدن كاری نداريم ، موضوع عمده خواب ديدن است .در اخبار ما هم وارد شده است كه خداوند خواب ديدن را در بشر برای اينقرار داده است كه آيتی از آيات الهی باشد . راجع به خواب ديدن نظرياتمختلفی هست . يك نظريه اين است كه اصلا خواب ديدن چيزی نيست كه قابل توجه باشد .انسان در عالم بيداری فكر و شعورش منظم كار میكند ، در عالم خوابنامنظم و پرت و پلا و پراكنده ، يك سلسله تخيلات بیمنطق بیمنطق ،بیاساس بیاساس كه اصلا شايسته فكر كردن و مطالعه نيست ، در عالم خواببرای آدم پيدا میشود . میگويند تمام رؤياها اينطور است . اين نظريه قطعاباطل است . خواب ديدن ، حتی همان خواب ديدنهايی كه ما آنها را پرت وپلا میدانيم و واقعا از يك نظر هم پرت و پلا هست ، آنطور پرت و پلايی كهكسی خيال كند بیحساب بیحساب است نيست ، نظمی دارد ، منطقی دارد .بعدها علما [ به اين نتيجه ] رسيدهاند كه همه خواب ديدنها منطق دارد ،منتها درباره منطق خواب ديدن باز دو نظريه است : بعضی میگويند منطقخواب ديدن فقط سوابق روحی و جسمی خود انسان است . آن سوابق روحی ياسوابق جسمانی انسان است كه خواب ديدن را ايجاد میكند . بیجهت نمیشودكه آدم همينجور خواب |