تسخير يك ارادهای بوده است . مسأله هدايت از اين مهمتر است ، مربوط به كار اشياء است ، مربوط به كار موجودات است ، يعنی موجودات پس از ساخته شدن ، كاری كه میكنند عجيب است . اين كار نشان میدهد كه يك چيز ديگری ، يك نوری ، يك جاذبهای هر چه میخواهيد اسمش را بگذاريد وجود دارد كه او را در كار خودش هدايت و رهبری میكند . اين هم يك مطلبی است كه قرآن مجيد روی آن جداگانه تكيه كرده است و اين را ما جز در قرآن در جای ديگر سراغ نداريم كه ميان نظم و هدايت تفكيك كرده باشد يعنی به عنوان دو دليل ذكر كرده باشد . مجموعا در چهار آيه از آيات قرآن هست كه ايندو پهلوی يكديگر به عنوان امر جداگانه قرار گرفتهاند . يكی آن آيهای كه از زبان حضرت موسی دارد كه وقتی فرعون سؤال كرد : " « من ربكما يا موسی »" جواب داد : " « ربنا الذی اعطی كل شیء خلقه ثم هدی »" ( 1 ) پروردگار ما آن كسی است كه هر چيزی را آنچنانكه شايسته است آفريده است ، در خلقت آنچه را كه احتياج داشته به او داده است . اين ، همان نظم ساختمانیاش را بيان میكند . " ثم هدی " بعد هم او را در راه خودش هدايت كرده است . اين امری جداگانه است . در سوره " سبح اسم " هم به اين عبارت میخوانيم : " « سبح اسم ربك الاعلی ، الذی خلق فسوی ، و الذی قدر فهدی »" ( 2 ) تسبيح كن ، تنزيه كن نام پروردگار والای خود را ( يا نام والای پروردگار خود را ) هر دو جور میشود گفت كه حالا وارد بحثش نمیشويم " « الذی خلق فسوی »" آن كه آفريد و معتدل آفريد " « و الذی قدر فهدی »" و آن كه اندازهگيری كرد و سپس هدايت كرد موجودات را . از زبان ابراهيم ( ع ) نقل میكند : " « الذی خلقنی فهو يهدين »" ( 3 ) خدای من آن است كه مرا آفريده است و من را هدايت میكند . به هدايت ، جداگانه تمسك كرده است . در اولين آياتی هم كه بر پيغمبر اكرم ( صلی الله عليه وآله ) نازل شد ، باز ايندو منتها در خصوص انسان توأم ذكر شده است : " ²اقرا باسم ربك الذی خلق ، خلق الانسان من علق ، اقرأ و ربك الاكرم " . تا اينجا اصل خلقت است . پاورقی : |