مرحله تصديق كردند و گفتند : بلی . - اين اشارهای به آدم و حوا نيست ؟ استاد : " ظهورهم " دارد ، " ظهورهما " كه ندارد . بعد هم نسبت بهحوا كه " ظهر " صادق نيست ، نسبت به او " بطن " صادق است . " ظهر" را نسبت به مرد میگويند . آيه میخواهد بگويد انسان قبل از آنكه در اين دنيا به شكل انسان به وجودبيايد ، در خميرهاش اقرار به وجود خداوند هست . تمام آياتی كه در قرآنهست [ ناظر به اين حقيقت است ] و بلكه قرآن يك اصل كلیتری را بيانمیكند ، اصلی كلیتر قرآن اين است كه در تمام موجودات تمايل حق وجوددارد : " « ا فغير دين الله يبغون و له اسلم من فی السموات و الارض غ" (1).چقدر ما آيه در قرآن داريم به عبارت : " « سبح لله ما فی السموات والارض " ، " يسبح لله ما فی السموات و الارض " ، " يسجد لله من فیالسموات ( يا ما فی السموات »" . با تعبير " سبح " ، " يسبح " ، " يسجد " قرآن میخواهد بگويد كهتمام مخلوقات در باطن ذات خودشان مسبح پروردگارند ، منزه پروردگارند وبه سوی او - بخواهند يا نخواهند - در حركت و تكاپو هستند و میروند ، ولیخوب ما نمیخواهيم به قرآن استدلال كرده باشيم ، ما میخواهيم بگوييم اينمطلب در قرآن هم تأييد شده است . عرفای خودمان كه در اين زمينه ، ديگرفوقالعاده داد سخن دادهاند . آنچه شما در زبان عرفان به نام " عشق "میشنويد همين است : شورش عشق تو در هيچ سری نيست كه نيست منظر روی تو زيب نظری نيستكه نيست ( 2 ) پاورقی : . 1 آل عمران / 83 . 2 ادامه غزل به اين صورت است : |