حاصل میشود و عده زيادی از تغييرات گوناگون در محيط معينی به ظهور میرسد" . داروين به اين مطلب كه خصوصا مخالف نظريه لامارك است متوجه شده است. آنها میگفتند محيط مؤثر است ، بعد ديدند كه گاهی اوقات در محيطهایمختلف اثر واحد پيدا میشود و در محيط واحد آثار مختلف پيدا میشود ،يعنی قانون تاثير محيط ، صد درصد صادق نيست . از همه حرفهای او صريحتردرباب اصل علت غايی اين مطلب است كه بعد از آنكه میگويد بسياری ازتغييرات مثل هم در محيطهای مختلف پيدا میشود و تعداد زيادی از تغييراتگوناگون در محيط واحد پيدا میشود ، میگويد : " به نظر داروين عامل مهم بايد قاعدتا تمايل به تغيير باشد كه تحتاثر عامل مجهولی صورت میگيرد " . اين همان حرف الهيون است . - تماس اين مسأله با ادله توحيد چيست ؟ استاد : من معتقدم كه با نظريه " تبدل انواع " نمايش اصل علت غايیرا بهتر میشود درك كرد ، خيلی هم بهتر میشود درك كرد . - جنابعالی راجع به تكامل صحبت فرموديد ، اما راجع به تبدل انواع كهبيشتر با خداشناسی و قرآن و ساير كتابهای مذهبی تناسب دارد ، صحبتینفرموديد . - استاد : عرض كرديم كه طرح مسأله از نظر تماس با كتابهای مذهبی ،مرحله بعدی است . تكامل هم كه عرض كرديم ، مقصودمان فقط تكامل فرد نبود، بلكه مقصود همان تكامل از نوعی به نوع ديگر و همين رابطه نسلی بود ، وعرض كرديم از نظر خداشناسی به عنوان يك مسأله عقلی و علمی ، اينكه قائلبشويم رابطه نسلی افراد هر نوعی فقط با اجداد نوع خودشان است نه بااجداد نوع ديگر ، يا قائل بشويم با اجداد |