اين مثل راز تفاوتها را بيان میكند كه منشأ اين تفاوتها اختلاف ظرفيتهاست . اين يك گوشهای است از مطلبی كه ما در جلسههای گذشتهمیگفتيم . راز خلقت آدم در قرآن آيه ديگری در قرآن است كه از آنجا هم به طور اشاره و ضمنی ، اين مسألهخودمان را میتوانيم استفاده كنيم و آن آيه مربوط به خلقت آدم است كهقرآن كريم آن را اين طور طرح كرده است كه خداوند وقتی میخواست آدم رابيافريند ، آن را به فرشتگان اعلام كرد : " « و اذ قال ربك للملائكة انیجاعل فی الارض خليفة »" . فرشتگان میدانستند كه در طبيعت انسان شر وفساد هست ، ( 1 ) و لهذا با تعجب سؤال كردند : خدايا تو مخلوقی رامیخواهی بيافرينی كه در وجود او شر و فساد است ؟ " « قالوا ا تجعل فيهامن يفسد فيها و يسفك الدماء »" كسانی را میآفرينی كه در روی زمينافساد خواهند كرد ؟ افساد همين شرهايی است كه ما میگوييم از انسانهابرمیخيزد و يكی از فسادها كه از همه بالاتر است و در حد اعلاست ، خونريزیاست ، خون يكديگر را میريزند . " « و نحن نسبح بحمدك و نقدس لك »"اما ما جز تسبيح و تقديس تو كاری نداريم ، چرا خلقت میكنی ؟ "« قال انی اعلم ما لا تعلمون غ" (2) من چيزی را میدانم كه شما نمیدانيد ." « و علم ادم الاسماء كلها ثم عرضهم علی الملائكة فقال انبئونی باسماءهؤلاء ان كنتم صادقين . قالوا سبحانك لا علم لنا الا ما علمتنا انك انتالعليم الحكيم »" ( 3 ) . اينها جزء آيات بسيار پرمعنا و قهرا مرموز قرآن است و قرآن كريم همدر اينطور مواقع برای اينكه مردم بيشتر وادار شوند به تعمق و تدبر ،خصوصياتش را توضيح نمیدهد و حتی شايد خصوصياتش توضيح دادنی نيست ،رسيدنی است نه پايين آوردنی . بعضی از مطالب مطالبی است كه بايد افرادبرسند به آنجا و درك كنند ، نمیشود مطلب را در سطح پايين آورد كه همهدرك كنند . " « و علم ادم الاسماء »" اسمها را ،پاورقی : . 1 منشأ [ اين آگاهی ] چه بوده ؟ عجالتا به ما مربوط نيست .. 2 بقره / . 30 . 3 بقره / 31و . 32 |