راه خلقت ( 1 ) بحثهای ما درباره مسأله " هدايت " تمام شد ، يعنی بنده مطلب ديگریدر اين زمينه ندارم . در جلسه گذشته قسمتی از نوشته آقای مهندس سحابی راخوانديم . ايشان اگر توضيحات بيشتری هم داشته باشند كه بعد بخواهندبفرمايند ، بنده شخصا آماده هستم . امروز ما میخواهيم مساله ديگری را طرحكنيم كه طرح آن از يك نظر از مسائل گذشته ما لازمتر است ، چون بيشتر باافكار و عقايد آميخته است ، و آن مسأله " پيدايش عالم " و به تعبيرقدما " حدوث عالم " است . اگر آقايان به ياد داشته باشند ما اول كه وارد بحث " توحيد " شديم وآن را به راههای مختلفی تقسيم كرديم ، گفتيم كسانی كه از راه مخلوقات بروجود خدا استدلال كردهاند ، راههای متعددی را در اين زمينه طی كردهاند .گفتيم يك راه آن اين است كه میگويند اين عالم موجد ( ايجاد كننده ) لازمدارد . اين همان مطلبی است كه امروز میخواهيم عرض كنيم و مسأله "پيدايش عالم " را میخواهيم مطرح كنيم . اين مسأله از دو جهت مهم است، از يك جهت برای اينكه خيلی با افكار آميخته شده است ، يعنی در اينزمينه در ميان مردم افكار و عقايدی به عنوان عقيده توحيدی پيدا شده استو خيال میكنند كه از نظر توحيدی درباب پيدايش عالم آن طرز تفكر مخصوصرا كه بعد توضيح میدهم بايد داشت . جنبه دوم آن اين است كه علوم |