نوع ديگری است ، بين ايندو [ يعنی بين اين نظريه و خداشناسی ) هيچ تماسینيست ، تماسش فقط در همان نقطهای بود كه عرض كردم . بله ، از نظركتابهای آسمانی اين مطلب قابل بحث است . اين كتاب آقای دكتر سحابی همدر همين زمينه است و آ ن اين است كه از نظر علم امروز تقريبا امر مسلمیاست كه انسان از نسل حيوانات و جاندارهای گذشته است . حالا اگر بهصورت تغييرات تدريجی باشد ، اينكه آيا آن احتمالات كه خود داروين چنداننگفته است و ديگران گفتهاند درباب اينكه [ انسان ] از نسل ميمون استيا از نسل ميمون نيست ، با آنچه كه در كتابهای آسمانی آمده تضادی دارديا تضادی ندارد ، اگر لازم باشد ، در يك جلسه عليحده بايد روی آن بحثكنيم . - اينكه چشم را مثال زديد كه تا تمام اجزای آن كامل نشده باشد ، برایانسان فايدهای ندارد برخلاف پول كه يك ريال آن هم مفيد است ، بايد عرضكنم كه دستگاه بينايی ، تنفس و . . . در موجودات پايين هم وجود داردمنتها به صورت ناقصتر و به تدريج اين دستگاهها كامل و كاملتر میشود .استاد : اين كه جناب عالی میفرماييد درست است ولی در جهتی كه ماتشبيه كرديم . ببينيد ، من عرض نكردم كه موجودات كامل دستگاه بينايیدارند و موجودات پستتر دستگاه بينايی ندارند ، يا دستگاه بينايی بههمين شكل منحصر است . البته همينطور كه گفتيد و در اصول الهيون هم هست، هر موجودی در مرتبه خودش از يك هدايتی استفاده میكند . صحبت بر سرهمين دستگاهی است كه موجود كامل دارد . اين دستگاهی كه موجود كامل دارد، آيا در مرتبه ضعيف ، از ناقص همين دستگاه استفاده میكرده يا ازدستگاه ديگری ؟ اگر از دستگاه ديگری استفاده میكرده ، بحث اين است كههمين دستگاه كامل چطور تدريجا به وجود آمد ؟ اگر اين دستگاه كامل اينطورمیبود كه [ آن موجود ] از ناقصش هم ناقص استفاده میكرده و تدريجا هرچهكامل شد ، كاملتر استفاده كرده ، پيدايش تدريجی اين دستگاه كامل قابلتوجيه بود ، اما شما بهتر میدانيد كه اين دستگاه كامل اينطور نيست كه درابتدا از ناقصش ناقص و از كاملش كامل بشود استفاده كرد . اگر اودستگاه بينايی دارد ، دستگاه ديگری غير از اين دستگاه است . مثلا حشراتبه نحو غريزه يا به شكل دستگاه يا به نحو ديگری ، چطور از بينايی استفادهمیكنند ؟ با اين دستگاه چشم كه استفاده نمیكنند . |