كشف كرده . معنايش اين است كه در ميان اين موجودات عالم ، مثلا درمنظومه شمسی قبلا خيال میكردند كه هفت تا يا هشت تا ستاره هست ، اخيرايك ستاره ديگر هم در كنار اين ستارهها كشف شد ، معلوم شد كه نه ، يكستاره نهمی هم در اين منظومه شمسی وجود دارد ، يعنی موضوعی كه ما بهدنبال آن هستيم و آن را جستجو میكنيم شيئی از اشياء عالم است در كنارساير اشياء ، كه اشياء را ما میشماريم میگوييم فلان شیء ، فلان شیء ، فلانشیء ، يكی هم فلان شیء ديگر . اين يك جور است . يك وقت هست كه ماوقتی درباره اثبات وجود يك چيزی بحث میكنيم ، آن چيز شيئی در كنارساير اشياء نيست ، آن شیء اگر باشد ، با همه اشياء و در همه اشياء هستو اگر نباشد در هيچ جا وجود ندارد . چطور ؟ حال مثال عرض میكنم :میدانيد كه يكی از مسائلی كه علما و فلاسفه از قديم الايام درباره آنبحث كردهاند مساله زمان است كه آيا زمان وجود دارد يا وجود ندارد . عدهزيادی معتقد بودند كه اساسا زمان وجود ندارد ولی البته عقيده اكثر هميشهاين بوده كه نه ، زمان وجود خارجی دارد . اگر كسی بخواهد اينجور درجستجوی زمان باشد كه همين طوری كه مثلا يك ستاره شناس دنبال اين است كهيك ستاره را در عالم پيدا كند در كنار ستارههای ديگر ، يا يك طبيعی داندنبال اين است كه يك عنصری را در كنار عنصرهای ديگر پيدا كند ، بهعنوان يك پديده از پديدههای عالم جستجو كند ، بگويد برويم بگرديم ببينيميك چيزی به نام زمان در ميان موجودات عالم پيدا میكنيم يا پيدا نمیكنيم، اگر كسی اين جور در جستجوی زمان باشد ، او اگر نابغهترين افراد بشر باشد و ميليونها سال دنبال زمان بگردد زمان را نمیتواند پيدا كند ، بگويدمثلا ببينيم ما در زير يك ذرهبينی میتوانيم زمان را پيدا كنيم ، در پشتيك تلسكوپی میتوانيم زمان را پيدا كنيم ، در يك لابراتوار در ضمن يكتجزيهای میتوانيم زمان را پيدا كنيم . آدمی كه تصورش از زمان به عنوانجزئی از اجزای طبيعت در كنار ساير اجزای طبيعت است ، تا ابد جستجو كندزمان را پيدا نمیكند . آخرش خسته میشود میگويد زمان وجود ندارد . مكانرا هم اگر كسی بخواهد اينطور جستجو كند از همين قبيل است . اما اگر كسیاز اول تصورش درباره زمان به اين نحو نباشد كه بخواهد يك جزء از اجزایعالم را پيدا كند ، بلكه بخواهد يك جنبه از جنبههای عالم را پيدا كند (قضيه فرق میكند ) . " يك جنبه از جنبههای عالم " يعنی اين موجوداتی كهما الان داريم میبينيم ، اين موجودات سه بعدی كه دارای طول و عرض و عمقهستند ، آيا هر |