قهری اين ساختمان پس از آنكه اتومبيل را به اين شكل ساختند ، اين استكه شما سويچ را كه بزنيد اتومبيل روشن شود ، بعد كه روشن شد مثلا پايتانرا روی گاز بگذاريد نيرو ايجاد شود ، بعد هم نيرو اتومبيل را بكشاند ،بعد هم شما وقتی كه فرمان را به راست و چپ بچرخانيد ، اتومبيل اين طوربرود ، ترمز هم كه بكنيد بايستد ، اين ديگر چيز عليحدهای نيست . يا يكساعت را بعد از آنكه با همين تشكيلات و ساختمان ساختند و يك فنر هم درآن قرار دادند و شما كوك كرديد ، ديگر كار كردن ساعت روی اين نظم وحساب لازمه ساختمان مادی آن است . دستگاه تلفن خودكار هم همين جور است، هر كاری كه انجام میدهد لازمه اين ساختمان است ، هر چه شما بخواهيدبگوييد ، در ساختمانش بايد بگوييد ، ديگر در كار اين ساختمان يك حرفعليحدهای نيست . ما میخواهيم ببينيم كه آيا تجربيات و مشاهدات علمی كه دربارهموجودات انجام شده است ، نشان میدهد كه هر چه شده است در ساختماناينهاست ؟ ديگر پس از آنكه اين ساختمان به اين شكل به وجود آمده ، كاركردن آن ماشينوار است ؟ يك دانه گندم كه زير خاك میرود و آن عملياترا شروع میكند ، شكافته میشود ، ريشههای خيلی ريز پيدا میكند تا بعد بهصورت يك بوته گل درمیآيد ، [ كارش را ] مثل يك ماشين انجام میدهد ؟يعنی بايد ديگر انجام بدهد ، چارهای ندارد ؟ " بايد " يعنی لازمهساختمان مادیاش اين است كه اين كار را انجام بدهد ) يا لازمه ساختمانمادی ، اين نيست ؟ البته آن ساختمان مادی به عنوان يك سلسله شرايط حتمابايد باشد ، اگر هر جايش نقص پيدا بشود ، در كار اين ، نقص واقع میشود. اما در عين حال اين ساختمان مادی ، حكم يك اتومبيل را دارد كه رهبری وراه بردن اتومبيل از خود ساختمان آن عليحده است ، يعنی اين ساختماناتومبيل باز به شكل مخصوصی دارد هدايتو رهبری میشود . و همچنين در بدنحيوانات ، در انسان ، حتی در ساختمان عقلی و فكری انسان [ همينطور است] كه ما برای همه اينها مثال ذكر میكنيم . غرضم تقرير مطلب است كه اين، دو مطلب است ، دو نوع مطالعه است و ما میخواهيم ادعا كنيم كه دو نوعمطالعه ما را به خداشناسی میرساند : يكی مطالعه خود ساختمان اشياء ، وديگر مطالعه طرز كار آنها . همان دانهای كه عرض كردم بعد به صورت يكبوته درمیآيد و فرض كنيد به صورت يك بوته گل و يك بوته گندم درمیآيد، در حالی هم كه ساختمانش كامل شده است ، نوع كاری كه انجام میدهد لازمهقهری |