نيستيم ؟ همه به زبان تكوين گفتند : بلی ، شهادت دادند ، تصديق كردند كهاين جور است . آيات ديگری هم هست شبيه به اين مضمون . - خصوصا كلمه " ظهور " جمع " ظهر " است . استاد : بله " ظهر " كه به حوا نمیتواند [ نسبت داده شود ] ، عرضكرديم . - آيه " « سبح اسم ربك الاعلی ، الذی خلق فسوی »" خلق انسان در كارنيست ؟ هدايتی كه بايد انسان بشود ، " « الذی اخرج المرعی »" .استاد : نه ، " « اخرج المرعی »" كه مال غير انسان است ، برایاينكه قرينهاش در آيه ديگری هست كه در آن ديگر هيچ اين بحث نمیآيد .همين جا هم اين بحث نمیآيد . اينجا هم صحبت انسان در كار نيست .- يعنی هدايت برای انسان باشد ؟ استاد : نه ، اعم است . در آن آيهای كه از زبان حضرت موسی و هاروننقل میفرمايد كه به فرعون گفتند : " « قال ربنا الذی اعطی كل شیء خلقهثم هدی »" ( 1 ) پروردگار ما آنچنان است كه هر چيزی را همان خلقتخودش را ( يعنی هر چه نياز داشته ) به او داده ، اين همان توازن و نظم وحساب داشتن در خلقت است . " « كل شیء »" هم میگويد ، نمیگويد انسان. " « ثم هدی »" اين را با " ثم " ذكر میكند . پس از آنكه هر چيزیرا خلق كرده او را در مسير خودش هدايت كرده است . خيلی مطلب عالیایاست . حالا بايد بگرديم ، من الان يادم رفته كه در كجاها ديدهام ، همينتازگی اين را يك جايی ديدم راجع به همين كه كمكم عدهای اساسا معتقد شدندكه در تمام موجودات حتی جمادات يك نيرويی نظير نيروی حياتی هست بهاين معنا كه در مسير خودش يك حساب را رعايت میكند . - " « و تری الجبال تحسبها جامده ». . . " ( 2 ) . استاد : بله همينجور است . ريزهكاريهای عجيبی در قرآن هست . اهميتقرآن پاورقی : . 1 طه / . 50 . 2 نمل / . 88 |