تعبير خواب در قرآن اين هيچ توجيهی ندارد جز اينكه بايد ما قبول كنيم كه راه علم ( 1 )منحصر به آنچه كه انسان از طريق حس و فكر و فشار آوردن روی مغز [ كسبمیكند ] نيست ، احيانا از يك افق ديگری هم القائاتی میشود . همان طوریكه موضوع اشراق و الهام آنچنانی مورد تأييد قرآن است ، اين [ القائات ]هم مورد تأييد قرآن است . در قرآن كلمه " اضغاث احلام " هست ، يعنیخوابهايی كه از اين نظر تعبيری ندارند . ولی در قرآن بعضی از خوابها هستكه به صورت تأييد خواب ذكر شده است ، مثل خواب حضرت يوسف وقتی دربچگی به پدرش میگويد : " « انی رايت احد عشر كوكبا و الشمس و القمررايتهم لی ساجدين »" ( 2 ) يازده ستاره و ماه و خورشيد را ديدم كه درمقابل من سجده میكنند . بعد پدرش تعبير كرد كه به مقام بزرگی میرسی كهتمام برادران و پدر و مادر ، مادون تو قرار میگيرند . يا خوابی كه [ قرآن] از فرعون مصر نقل میكند : " « انی اری سبع بقرات سمان ياكلهن سبععجاف و سبع سنبلات خضر و اخر يابسات »" ( 3 ) هفت گاو چاق و هفتگاو لاغر را خواب ديد كه گاوهای لاغر گاوهای چاق را خوردند ، و هفت سنبلهترو تازه و هفت سنبله خشك . همه درماندند از اينكه چه تعبيری بكنند .بعد يوسف را كه يك سابقه تعبير خوابی در زندان داشت خواستند . گفت :" هفت سال فراوانی خواهد آمد ، بعد هفت سال سخت خواهد آمد كه هر چهذخيره و تهيه كردهايد همه از ميان میرود " . يا همان كه دو نفر آمدند بهيوسف گفتند ما خواب ديدهايم ، يك نفر گفت : " « انی اربنی اعصر خمراغ " ( 4 ) من در خواب میبينم كه دارم خمر میفشارم . يوسف گفت : توآزاد میشوی و بعد هم ساقی پادشاه خواهی شد . ديگری گفت : من خواب ديدمكه مرغها روی سر من نشستهاند ، يوسف گفت : تو را به دار میكشند . آنكسی كه اين را گفته بود ، وحشت كرد و گفت : نه ، من دروغ گفتم . يوسفگفت : ديگر قضيه تمام شد "پاورقی : . 1 مقصود از علم ، مطلق ادراكات و اطلاعات است . . 2 يوسف / . 4 . 3 يوسف / . 43 . 4 يوسف / . 36 |