میكند ، وجدان شما حكم میكند كه از او نبايد پيروی كنيد . اگر از اوپيروی كنيد ، در نزد خدا مقصر و مسؤل هستيد ، آنجا امام به قضاوتهای اولیوجدانی و به الهاماتی كه هر كسی دارد استناد كرد . قرآن كريم تعبيری ديگری دارد ، میفرمايد : " « لا اقسم بيوم القيمة و لااقسم بالنفس اللوامة »" ( 1 ) بگو من قسم به روز قيامت نمیخورم ، نهقسم به روز قيامت . اين " نه قسم به روز قيامت " يعنی ديگر نزديكاست كه من قسم بخورم ، مثل اينكه بگوييم : نه به جان شما ، به جان خودم. اين " نه به جان شما " يعنی الان میخواهم قسم بخورم . حالا بعضيها همگفتهاند نه . مطلب اينجور نيست [ بلكه خداوند میفرمايد ] قسم میخورم بهروز قيامت . حالا بحث ما در اين زمينه نيست . نه قسم به روز قيامتو نهقسم به نفس ملامتگر . قيامت و نفس ملامتگر پشت سر همديگر ذكر شده است. قيامت يومالحساب است ، روز محاكمه است ، روزی است كه به خوبيها وبديها رسيدگی میشود ، ولی خدا و عالم بزرگ است كه اعمال انسان را درمقياس خوب و بد میگذارد و خوب و بد را به انسان مینماياند . نفسملامتگر نفسی است كه خود انسان را ملامت میكند . خداوند يك قيامتی ، يكميزانی ، يك ترازوی حسابی در وجدان و در دل و نفس خود انسان قرار داده، به طوری كه همان كسی كه كار بد میكند ، بعد كه خلوت میشود ، خودشدرباره آن كار بد میانديشد ، خودش خودش را ملامت میكند ، يعنی خودشيك ميزان حسابی ، ميزان محاكمهای تشكيل میدهد . اين كسی كه خودش راملامت میكند ، تا خودش نتواند درباره خودش قضاوت كند ، میتواند ملامتكند ؟ نه ، خودش درباره خودش قضاوت میكند و درباره خودش حكم صادرمیكند ، خودش را محكوم میكند ، بعد از محكوميت است كه ملامت میكند .اين قضاوت همان قضاوت وجدانی است . خداوند در نفس انسان اين حكم و قضاوت و الهام را آفريده است كه همانجنايتكار هم هر كارش بكنند ، آخر خودش میفهمد جنايت میكند و خودش راملامت میكند ، و تجارب نشان داده است كه جنايتكارها آخر دچار بيماريهایروانی ، روحی ، عصبی میشوند . علتش چيست ؟ علتش اين است كه جنايتكارهر كار بكند ، آخرش نمیتواند وجدان خودش را از ميان ببرد ، هميشه ازداخل وجدان هی ضربه میبيند ، پاورقی : . 1 قيامت / 1 و . 2 |