ببيند . نظريه ديگری هست كه خواب ديدن اقسامی دارد : ممكن است وابستگیبه حالات بدنی انسان داشته باشد ، ممكن است وابستگی به حالات روانیانسان داشته باشد ، ممكن است به هيچيك از اينها وابستگی نداشته باشد -كه اينها خوابهای نادر الوجود است - و احيانا در آن ، جنبه اشراق والهام باشد . ارزش درمانی خارج كردن خاطرات گذشته تا كنون چند مسأله راجع به خواب روشن شده است . مخصوصا در اين قروناخير روانشناسها و روانكاوها از اين نظر به خواب خيلی اهميت میدهند ،يعنی اصلا مسائل روحی يك شكل خاصی پيدا كرده است . در اواخر قرن نوزدهمو اوايل قرن بيستم - اينطور كه در كتابها نوشتهاند - علما برای بيماريهایعصبی به موضوعی پی بردهاند و آن موضوع " ارزش درمانی خارج كردن خاطراتگذشته " است ، يعنی دريافتهاند كه يك بيمار عصبی اگر خاطراتناخوشايندی درگذشته داشته است ، وقتی اين خاطرات حبس شده ناخوشايندخودش را ابراز میكند و در واقع مثل اين است كه خارج میكند ، گويی يكعده شيطان در باطن او محبوس بودهاند و اينها آزاد شدهاند ، و اصلا بيماریو عوارض آن تسكين پيدا میكند و احيانا از ميان میرود . اينجا بود كه بهاين موضوع پی بردند ، گواينكه اين مطلب - البته اين را من نمیگويم ،مكرر در كتابها نوشتهاند - در تاريخ گذشته هم بیسابقه نيست - چون خيلیاز مطلبها هست كه میگوييم فقط در قرن نوزدهم يا در قرن بيستم يا در قرنهجدهم كشف شد ، گويی ديگر تا آن روز بشر از اين مطلب چيزی نمیدانست ،در صورتی كه اگر به اين دقت نبوده است ، ولی در عين حال بوده است .كتابهای تاريخ پر است از اينطور معالجات كه امثال بوعلی سينا كردهاند .داستان معروفی است كه در چهار مقاله عروضی آمده ، داستان آن بيمارروحی كه مولوی هم آن را در مثنوی آورده است ، البته او شرح عرفانی بهمطلب داده ، اسم طبيب غيبی آورده است . [ داستان اين است ] :بوعلی سينا از سلطان محمود فرار كرده بود ، مخفی هم بود و خودش رامعرفی نمیكرد ، آمده بود در گرگان كه مقر قابوس و شمگير بود . در آنجامخفيانه به صورت يك آدم گمنامی مطبی باز كرده بود . ولی كم كممعالجاتش او را معروف و مشهور كرد . |