استاد : مسأله اختيار يا مسأله تكامل يك حساب خاصی دارد كه مربوط بهمسأله جبر و اختيار است كه تا چه حدودی انسان مجبور است و در چه حدودآزاد ؟ و بعد خود همين ، مسأله تكليف را به وجود میآورد . بشر ، هم به حكم عقل و هم به حكم دين مكلف است كه با اين بديها ( 1 )مبارزه كند . اين موضوع منافات ندارد با آن مسألهای كه ما میگوييم ، چونبشر كه خارج از نظام كل نيست . عقل بشر ، آن احساس تكليف بشر ، ميلبشر به مبارزه كردن با بيماريها ، ميل بشر و حتی آن تكليفی كه برای بشروضع شده برای مبارزه با بديها ، ظلمها ، قساوتها ، اينها همه جزء ايننظام است ، در داخل اين نظام است ، نه در خارج نظام ، يعنی اينطورنيست كه نظام عالم همانی است كه در ميليونها سال پيش بود كه بشرهایوحشی بودند و مثلا وبا بيايد آنها را بكشد ولی حالا ما آمدهايم نظام عالمرا تغيير میدهيم . نه ، ما الان خودمان قسمتی از نظام عالم هستيم . نظامعالم نظام تكامل است و اگر آنها آن مرحله را طی نمیكردند ، ما امروز بهاين مرحله نرسيده بوديم . باز اين طور نيست كه ما را در اين مرحله قراردادهاند ، آنها را در آن مرحله ، يعنی میشد آنها را بياورند جای مابگذارند ، ما را ببرند جای آنها بگذارند . آنها در آن مرحله بودنشان ذاتیآنهاست و نمیتوانستند غير از اين باشند ، و ما هم در اين مرحله بودنمانذاتی ماست و نمیتوانيم غير از اين باشيم . شما اينها را خارج از يكديگرحساب نكنيد ، نه اينكه بشر را در بيرون نظام عالم بگيريد و بگوييد نظامعالم تا حالا آن طور بوده ، وقتی كه بشر علم پيدا كرده اين طور شده است .بشر جاهل و بشر عالم هردوشان دو سطر هستند در [ كتاب ] نظام هستی . [اگر بخواهد جای ما و آنها عوض شود ] معنايش اين است : ما پدران خودمانباشيم . پدران ما پسران ما باشند . نه ، ما نمیتوانستيم پ دران خودمانباشيم ، پدران ما هم نمیتوانستند پسران ما باشند . ما و پسر بودنمان برایآن پدرها يك چيز هستيم ، آنها با پدر بودنشان برای ما يك چيز هستند ،يعنی اين طور نيست كه اول آنها نه پدر بودند نه پسر ، ما هم اول نه پدربوديم نه پسر ، بعد يك ابلاغ دست آنها دادند گفتند شما پدر باشيد ، ويك ابلاغ دست ما دادند گفتند شما پسر باشيد ، يك ابلاغ دست آنها دادندگفتند شما در يك ميليون سال پيش زندگی كنيد و يك ابلاغ دست ما دادندگفتند شما در يك ميليون سال بعد زندگی كنيد . پاورقی : . 1 از نظر جزئی نظام كه البته بدی هست ، منتها از نظر كلی يكچيزهايی را گفتيم كه بدی نيست . |