كه شخص يقين دارد ، مسأله تواتر ( 1 ) است . هيچ در تواتر دقت كردهايد؟ هميشه انسان در حرف يك نفر ، در خبر يك نفر احتمال دروغ میدهد . حالايك وقت قرائن خاص بخواهد باشد كار نداريم . به طور عادی [ اينطور است] . احتمال خطا و اشتباه هم میدهد . اگر يك نفر آدم عادی بيايد بگويد كهمن شهری را در كجای اروپا رفتم ديدم كه اين جور و اين جور بود ، چنيناسمی داشت ، طبعا احتمال اينكه دروغ بگويد يا اشتباه بكند هست . حالااگر يك نفر ديگر درست مثل همان آدم نه موثقتر از او پيدا بشود ، آن همعين حرف او را بيايد نقل كند ، احتمال خطا كه در اين به تنهايی بود درآن هم هست . يك نفر ديگر هم بيايد ، در آن هم به تنهايی احتمال خطاهست . اگر صدها هزار نفر آدم بيايند خبر بدهند ، در حرف هر يكی ازاينها به تنهايی احتمال دروغ و خطا هست . خوب ، چه دليلی دارد كه درحرف همه اينها احتمال خطا يا دروغ نرود كه بگوييم تمام اينها تبانیبركذب كردهاند ، و حال آنكه ما هميشه يك سلسله اخباری را از دنيا بهطور يقينی كه هيچ شك در آن نداريم ، فقط به نقل اقوال قبول میكنيم بدونآنكه او را ديده باشيم . از مثالهای معروفی كه قديم ذكر میكردند اين بودكه میگفتند مكه در دنيا وجود دارد . حاجی آن وقت كم بود ولی به حد تواتربود . ديگر همينطور كه آدم در وجود خورشيدی كه خودش میبيند شك نمیكند ،آدمی هم كه به مكه نرفته است در اينكه مكهای و كعبهای الان هم وجود داردشك نمیكند . هيچ احتمال نمیدهد كه شايد تمام اين آدمهايی كه هی میروندمیآيند میگويند ، همهشان دروغ میگويند ، بنا گذاشتهاند دروغ بگويند . درگفته هر كسی به تنهايی احتمال دروغ میرود ، در مجموع احتمال دروغ نمیرود. شما هيچ برهان رياضی يا فلسفی نمیتوانيد بر اين مطلب اقامه كنيد . حالافلاسفه يك برهانهايی اقامه كردهاند ، ولی آن كسی كه يقين دارد ، در اينجابرهانی ندارد ولی يقين دارد . در اينجا هم كه ايشان مثال زدند همينجوراست . اگر كسی بيايد بگويد اين گلستان سعدی را سعدی گفته در حالی كه اينسعدی يك آدم بیسواد مطلقی بوده و اصلا خودش اين معانی و مفاهيم را هيچدرك نمیكرده ، همينجوری نشسته خط خط كرده اين را از آب درآورده ، آدمنمیتواند يك برهانی نظير برهان رياضی فلسفی [ در رد اين ادعا ] اقامهكند ولی احتمال هم نمیدهد ، يقين دارد [ كه چنين نيست ] . ما هم غير ازيقين چيز پاورقی : . 1 بشر طبعا يقين پيدا میكند ولی اگر كسی بخواهد با دليل احتمالش رارد كند ، دليل ندارد . |