طبقات هستند كه رحمتهای پروردگار شامل حال آنها میشود . پس اين سختيها و شدايد را زمينه بسيار مفيدی برای كسانی معرفی میكندكه بتوانند در اين سختيها و شدايد مقاومت و ايستادگی و خويشتنداری كنند. پس اينها فايده دارد ، يعنی يك چيزی است كه بشر میتواند در اينزمينهها از وجود آنها استفاده زياد كند ، كه قرآن هم آنها را به صورتنويد و بشارت ذكر میكند . البته به اين مضمون آيه اخير باز هم ما آياتديگری در قرآن راجع به فوايد گرفتاريها و فتنهها و شرور و اينطور چيزهاداريم : " « و نبلوكم بالشر و الخير فتنة و الينا ترجعون »" ( 1 ) ماشما را آزمايش میكنيم ، هم به شرور ( كه مقصود همين بديهاست ، همينچيزهايی كه ضربه به آدم میزند ) و هم به خيرات و نعمتها ، هم آن مايهآزمايش و امتحان است و هم اين . اين خيلی جمله عجيبی است ، يعنی آن راكه شما " خير " میناميد ، صد درصد نبايد بگوييد خير است ، و آن را كهشما " شر " میناميد ، صد درصد نبايد بگوييد شر است ، خير بودن واقعی ونهايی خير ، و شر بودن نهايی شربستگی دارد به نحوه استفادهای كه شما ازآن میكنيد يا به نحوه برخوردی كه با آن میكنيد . ای بسا يك چيزی خودشخير است ، نعمت است ، ما كه به شما میدهيم جنبه امتحانی دارد ، ولیوقتی كه به شما داديم ، همين خير بسا هست كه سبب فساد شما بشود . بازشر هم جنبه امتحانی دارد ، ای بسا همين شر منشأ صلاح شما بشود ، و واقعاهم همينطور است " « عسی ان تكرهوا شيئا و هو خير لكم و عسی ان تحبواشيئا و هو شر لكم »" ( 2 ) . آزمايش انسانها اما در آزمايشهايی كه در مورد انسانها صورت میگيرد سه خصوصيت هست .يك خصوصيت اين است كه گاهی آزمايش كننده میخواهد از اين آزمايش چيزیرا استفاده كند ، كه به آنها كار نداريم . مثل يك نفر معلم كه میخواهدوضع شاگردها را به دستبياورد ، خودش هم نمیداند وضع درسی آنها چگونهاست . اول سال ، وسط سال و آخر سال میخواهد بفهمد كه اين شاگردان درسشانرا خواندهاند ياپاورقی : . 1 انبياء / . 35 . 2 بقره / . 216 |