" « اقرا و ربك الاكرم »" باز بخوان ، پروردگار تو كريمتر است . آيا كريمتر است از هر كريمی ياكريمتر است از اينكه فقط آفريننده باشد و هادی نباشد ؟ كريم خالق هادیاست . " « الذی علم بالقلم ، علم الانسان ما لم يعلم »" ( 1 ) . اين همان هدايت انسان است . پروردگار تو همان كسی است كه قلم را بهانسان تعليم كرد ، به انسان ياد داد كه قلم به دست بگيرد . قلم به دستگرفتن ، نمونه و سمبلی است از خواندن و نوشتن و علم و در واقع تمام آثارتمدنی بشر كه ناشی از خواندن و نوشتن و ضبط كردن و باقی گذاشتن و . . .است . اينجا ببينيد فصل " « اقرا باسم ربك الذی خلق ، خلق الانسان من علق " ، باز دو مرتبه به عنوان يك فصل جديد : " اقرأ " بخوان ، بخوان بهنام آن پروردگار كه آفريد . كأنه میفرمايد : بخوان به نام آن پروردگار كهانسان را هدايت كرد . با يك كلمه " اقرأ " ميان جمله قبل و جمله بعدفاصله ايجاد شده ، خودش دو عنايت ، دو جهت را نشان میدهد . البته نمیخواهم بگويم آيات هدايت به اين چهار آيه منحصر است . آنمقداری كه الان در ذهن من هست و شايد همينها را من بيشتر از تفسير فخررازی ، در همان تفسير سوره " سبح اسم " گرفته باشم - اين چهار آيهایاست كه عرض كردم . شايد آيات ديگری هم در قرآن باشد كه خلق و هدايتبه عنوان دو اصل جداگانه ذكر شده باشد ولی عجالتا ما اين چهار آيه رابيشتر نداريم و بعيد است كه بيشتر از اين هم باشد ، چون او خيلی بهآيات قرآن احاطه دارد و [ اگر ] بيشتر [ میبود ] ذكر میكرد . البته مادر قرآن آيات هدايت زياد داريم ولی مقصود اين است كه آياتی كه خلق وهدايت را به عنوان دو دليل جداگانه از قرآن میشود فهميد ، عجالتا اينچهار آيه است . پس مسأله اتقان صنع به تعبير خود قرآن "« صنع الله الذی اتقن كل شیء" مربوط به ساختمان و ارگانيسم موجودات است . اين ساختمان با يكتشكيلات و انتظاماتی پاورقی : > معروف ) ، گفتهاند كه علق يعنی همان زالو و اين اشاره است به آناسپرمی كه در نطفه مرد هست كه میگويند زالو شكل است و شكم نسبتا گندهترو دم باريكتری دارد . به هر حال از بحث ما خارج است . . 1 علق / 1 - . 5 |