بحث نداريم ، بحث سر اين اصل كلی است : آيا همين عاملهای محدود مادیكه ماديين نشان میدهند ، اينها میتوانند علتهای كافی باشند يا اينها جزءعلتاند ؟ آنها میگويند تمام علتاند ، ديگری میگويد جزء علت ، يا اگرنگويند جزء علت ، به تعبير بالاتری میگويند . آيا اين علتها اگر تحتتسخير و تدبير يك علت مافوق نباشند ، كافی هستند برای به وجود آوردناين معلول يا بايد اين علتها تحت تسخير و تدبير يك علت مافوق باشند تابتوانند اين معلول را به وجود آورند ؟ بنابراين ما روی آنها بحث نداريم. ماديين هر وقت ثابت كردند كه همين عواملی كه ما الان داريم نشانمیدهيم ، برای به وجود آمدن معلول كافی است ، حرف خودشان را ثابتكردهاند ، والا اينكه دترمينيسم چنين است ، خوب باشد . آن وقت حرفآخری كه در جواب دكتر . . . گفتند برگشت به اين حرف بود . صحبت هميناست كه آيا تركيباتی كه در اولين سلول حياتی كه در عالم پيدا شد كه بعداز آن ساير موجودات نتيجه و انشعاب شد پديد آمدند ، كافی هستند كه علتباشند برای اينكه آنچه كه بعد به وجود آمده است به وجود بيايد يا اينكهاينها برای اينكه تمام علت باشند كافی نيستند ، حداكثر [ اين است كه ]استعداد به وجود آورده ؟ قوه هم كه ايشان میگويند به معنی استعداد است .يعنی چه ؟ يعنی فرق آن سلول اولی با يك توده انباشته خاك اين بوده استكه آن توده انباشته خاك استعداد " شدن " يعنی پذيرفتن را نداشته و اين، استعداد پذيرفتن را دارد ، نه اينكه در اين ، قوه و نيروی ايجاد كردنهست و در آن ، قوه و نيروی ايجاد كردن نيست ، حداكثر فقط استعداد "شدن " يعنی پذيرش در آن پيدا میشود . پس اين بيان آخر ، خودش رد آنبيان اول است يعنی آنجايی كه محل اختلاف خودتان را با ماديين ذكر میكنيد، در واقع در يك امر صغروی بيان میكنيد ، میگوييد اين علتهايی كه شمانشان میدهيد من هم قبول دارم ، اصل عليت را من هم قبول دارم ، اصل جبرعلت و معلولی را من هم قبول دارم ، اصل دترمينيسم را من هم قبول دارمولی صحبت در اين است : آيا اين عاملهايی كه ما الان میشناسيم ، برای بهوجود آمدن اين معلول كافی است يا كافی نيست ؟ حساب احتمالات هم كه بهكمك شما میآيد اينجور به كمك شما میآيد ، میگويد عاملهای موجود كافینيست فقط میگويد عاملهای موجود چون عاملهای موجود اگر بخواهد كافی باشدبايد [ در اثر ] تصادف به وجود آمده باشد . پس عامل ديگری غير ازعاملهای موجود بايد باشد و دخالت داشته باشد تا اين شیء به وجود بيايد . |