" « لا تدركه الابصار و هو يدرك الابصار و هو اللطيف الخبير »" (1) .در عين اينكه اينها را در آن علو خودش بيان میكند ، در عين حال باز بايك آدم عامی دهاتی ، يك چوپان ، يك ساربان كه دارد حرف میزند ، در آنهم كاملا خداشناسی را با يك زبان ساده و عاميانهای بيان میكند :" « ا فلا ينظرون الی الابل كيف خلقت »" ( 2 ) . اهميت قرآن به اين است . - از خانمها سؤال كردهاند : فرموديد هر مخلوقی در مسير خودش حركتمیكند و مسير خودش را از روی آگاهی انتخاب میكند . اولا منظور از آگاهیچيست ؟ ثانيا غير از انسان موجودات ديگر هم آگاهی دارند ؟ استاد : ما هر چه كه در غير مسأله فطری بودن دين بحث كرديم فهرستش راعرض كرديم ، فقط تئوری اين قضيه را ذكر كرديم ، هنوز به بحثش نپرداختهايم ، ولی البته مدعا را عرض میكنيم . مدعا اين است كه همهموجودات . همه مخلوقات اختصاص به انسان ندارد ، انسان كه معنی ندارداختصاص داشته باشد ، آنهايی هم كه اختصاص گفتهاند اختصاص به جاندارگفتهاند ، اختصاص به جاندار ندارد جاندار و غيرجاندار همه در يك مسيرهدايتی قرار گرفتهاند . آن كه قرآن میفرمايد همين است و آن هم كه مامیخواهيم اثبات كنيم همين است . البته در تفسير و توضيحش شايد دو سهجلسه بايد راجع به آن صحبت كنيم . پاورقی : . 1 انعام / . 103 . 2 غاشيه / . 17 |