لااقل از نظريات بسيار بسيار اساسی و متينی كه محققين روانشناس وروانكاو امروز دارند يكی همين است . بعضی مقالات به زبان فارسی هم ترجمهشده است . اين روانشناس معروفی كه شاگرد فرويد هست به نام يونگ ، ازكسانی است كه در اصل " شعور باطن " عقيدهاش با فرويد موافق است ،میگويد راست میگويی ، شعور انسان منحصر به شعور ظاهر نيست ، يك شعورمغفول و باطنی هم دارد ، ولی معتقد است كه برخلاف آنچه فرويد میگويد كهشعور باطن را فقط عناصر مطرود از شعور ظاهر تشكيل میدهند ، شعور باطن درفطرت هر كسی و در خلقت هر كسی قبل از اينكه به اين دنيا بيايد ، باخودش وجود دارد ، عناصر مطرود از شعور ظاهر قسمتی از شعور باطن است ومعتقد است كه اعتقاد به خدا در شعور باطن انسان وجود دارد و جزء عناصراصلی شعور باطن انسان است نه جزء عناصر مطرود از شعور ظاهر ، كه فرويدمعتقد است اعتقاد به خداشناسی يك عنصر مطرود از شعور ظاهر است كهاينها رفتهاند ، بعد در باطن تغيير شكل داده و به شكل خداشناسی آمدهاند .يكی ديگر از كسانی كه سخت طرفدار اين حس و اين غريزه است يعنیخداشناسی را به صورت يك حس و به صورت يك تمايل در وجود انسانمیشناسد ، روانشناس و فيلسوف معروف آمريكايی ويليام جيمز است كهتقريبا معاصر هم هست يعنی در قرن ما میزيسته و در نيمه اول قرن بيستمدرگذشته است . اين مرد يك كتابی نوشت و چون من ترجمه اين كتاب را قبلاز اينكه چاپ شده باشد ديدم و مطالعه كردم و هنوز مترجم اسم روی ترجمهنگذاشته بود ، نمیدانم اسمش چيست ولی بعد چاپ شده ( 1 ) . اين كتابرا آقای مهدی قاينی رفيق ما در هفت هشت سال پيش ترجمه كرد و قبل ازآنكه چاپ كند آورد من ديدم . من آن وقت يك قسمتهايی از آن برداشتم .در آن كتاب اين مرد اين طور میگويد : " هر قدر انگيزه و محرك ميلهای ما از اين عالم طبيعت سرچشمه گرفتهباشد ، غالب ميلها و آرزوهای ما از عالم ماوراء طبيعت سرچشمه گرفتهاست " . میگويد بيشتر آرزوهای ما ريشهاش طبيعت نيست . اگر در ما ميل بهخوراك وجود دارد . اين غذای خارجی است كه اين ميل را در ما به وجودآورده ولی در ما پاورقی : . 1 [ اين كتاب به نام دين و روان چاپ شده است . ] |