توحيد و مسأله شرور ( 1 ) در دنباله مباحث گذشته ما درباره توحيد ، عرض كرديم مسائلی هست كهآن مسائل را از نظر مخالفين اصل توحيد بايد طرح كرد . يكی مسأله تكاملبود كه عرض كرديم بعضيها میگفتند اين دليلی كه الهيون از راه نظم عالممیآورند ، آن وقت دليل تام و تمامی است كه اشياء و مخصوصا انواع ،مخلوقالساعه و دفعیالوجود باشند ، ولی بنابر نظريه تكامل میتوان نظاممخلوقات مخصوصا جانداران را كه بيشتر مورد استناد الهيون است با هماننواميس ساده و لاشعور طبيعت توجيه كرد بدون اينكه احتياجی باشد كه فرضنيروی مدبری در كار عالم بشود . از اين بحث گذشتيم .بديها و بینظمیها در عالم بحث دوم كه بحثی قديمیتر و مهمتر از اين مبحث است و عمومیتر هم هست( يعنی برای اشخاص بيشتر مطرح میشود ) مسأله بديها و بینظمیها در كارعالم است . میگويند در مقابل دليلهايی كه شما از نظر نظم عالم میآوريد وآنها را دليل بر وجود خالق عالم مدبر حكيم صانع میدانيد ، يك عدهدليلهای ديگر هم در عالم در |