بعد عدهای را نام میبرد ، میگويد اينها رياضیدانان اشراقی هستند وعدهای ديگر را نام میبرد ، میگويد اينها رياضی دانان منطقی هستند ، بعدچند جملهای راجع به روشن بينی و تله پاتی صحبت میكند ، اين طور میگويد :" وجود روشن بينی و تلهپاتی نيز يكی از معلومات بلاواسطه مشاهده است. روشن بينان بدون استفاده از اعضای حسی خود افكار ديگران را درك میكنندو حوادث كم و بيش دور را از لحاظ مكان و زمان میبينند " . در جلسه گذشته چون ما بالاشاره اين موضوع را صحبت كرده بوديم ، آقایمهندس سحابی كه اينجا بودند معلوم شد كه روی همين زمينه بالخصوصمطالعات زياد و يادداشتهايی دارند و ما از ايشان خواهش كرديم كهيادداشتهای خودشان را بياورند . ما از رفقا هميشه خواهش كردهايم كه دراين موضوعات كه صحبت میشود ، هر كسی هر اندازهای كه وقت دارد مطالعهداشته باشد ، بيايد همه استفاده كنند . من خودم هم استفاده كنم . حالا منقسمتهايی از يادداشتهای آقای مهندس سحابی را برايتان میخوانم . ايشانمینويسند : " ژاك هادامار رياضیدان بزرگ فرانسوی میگويد : وقتی ما به شرايط (اكتشافات و اختراعات میانديشيم محال است بتوانيم اثر ادراكات ناگهانیدرونی را ناديده بگيريم . هر دانشمند محققی كم و بيش اين احساس را كردهاست كه زندگی و مطالعات علمی او از يك رشته فعاليتهای متناوب كه درعدهای از آنها اراده و شعور وی مؤثر بوده و بقيه حاصل يك سلسله الهاماتدرونی میباشند ، تشكيل شده است . ( در واقع اينها میخواهند بگويند كهاصلا نوابغ يعنی افرادی كه از اين قوه درونی بهرهمند هستند ، به آنهابيشتر اين جور الهامات آنی میشود ) ( 1 ) پوان كاره میگويد : به كراتبرای من اتفاق افتاده است كه پس از آنكه يك رشته تحقيقات و تجسساتطولانی علمی را بدون حصول نتيجه رها كردهام ، ناگهان در زمان استراحت يابه هنگام گردش ، بدون مقدمه و با كمال اطمينان فكری ، برقآسا از خاطرمخطور كرده و راهحل مطلب را به دستم داده است . ( پوان كاره در نبوغشخصی خيلی معروف است ) ( 2 ) . بوعلی در آخر دانشنامه علايی وقتی راجع به همين قوه حدس و الهام بحث پاورقی : 1 و . 2 جمله داخل پرانتز از استاد است . |