اين است كه به ماده میگوييم متصور به صورت شده است . همانطور كه تصورماده به صورت در مرتبه ذات ماده نيست ، بلكه در مرتبه تلبيس ماده بهصورت است كه همان مرتبه خود صورت است ، تعقل معقول نيز چنين است ،يعنی نفس در مرتبه معقول ، عاقل است نه در مرتبه ذات و مرتبه قبل ازمعقول ( 1 ) . از اينجا جواب نقض به عليت هم داده میشود ، زيرا در آنجا دو مطلباست ، يكی اينكه مفيض شیء فاقد شیء نيست بلكه وجود او را بحد اعلیدارد ( 2 ) . و در اين مرتبه ذات علت است . البته بديهی است كه اينمرتبه ، مرتبه شأنيت - البته نه به معنای قوه و استعداد - عليت و صحتعليت است و نه مرتبه خود عليت ، مرتبه عليت و ايجاد و تجلی همانمرتبه معلول است و بس . بيان صدرالمتألهين در باب اتحاد عاقل و معقول مرحوم آخوند بيانی در اسفار دارد كه میتوان آن را به چند مقدمه ذيلپاورقی : 1 - اما حقيقت اينست كه آنچه گفتيم كه ماده در مرتبه صورت متصوراست نه در مرتبه ذات ، مبتنی بر تركيب انضمامی و قول به استقلال هيولیدر مقابل صورت است . اما مطابق آنچه خود ما تحقيق كردهايم هيولای اولایمشائی درست نيست و فقط هيولای بمعنی الاعم مورد قبول است و هر صورتیماده است برای صورت بعدی و چون صور ، يك وحدت اتصالی و اشتدادی راتشكيل میدهند پس به حكم اينكه معقول در مرتبه ذات ، معقول است پس درمرتبه ذات ، عاقل است ، و از طرفی نفس بالضروره عاقل آن معقول است .پس مرتبه ذات نفس و مرتبه معقول اتحاد دارند ، يعنی يك صورت وحدانیاتصالی را تشكيل میدهند و همه ، مراتب نفس میباشند ، و حتی نسبت نفسبه معقول نسبت هيولای مشائی به صورت نيست ، بلكه نسبت اتحاد واقعی ووحدت اتصالی است . 2 - از دو اشكال مزبور ، استاد فقط يك اشكال را بيان فرمودهاند ظاهرااشكال دوم در اينجا فراموش شده است . |