گفتيم كه اگر حدوث را تعريف كنيم به ( مسبوقيت وجود شیء به عدم ) ،اين سئوال مطرح میشود كه اين انقسام و تنوع از ناحيه عدم است يا ازناحيهمسبوقيت . اكنون میگوئيم كه اگر حدوث را به ( مسبوقيت وجود شیء بر غيرخودش ) تعريف كنيم باز همين سئوال مطرح است كه آيا اين انقسام و تنوعاز ناحيه غير است يا از ناحيه مسبوقيت ، ولی بنابر اين تعريف ديگر ايناشكال كه گفتيم در اينجا تعبير ( تقسيم ) صحيح نيست وارد نمیشود. همچنيناين اشكال درباره حدوث دهری ميرداماد نيز وارد نمیشود ، يعنی میتوانگفت كه در آنجا واقعا تقسيم وجود دارد و حادث يا زمانی است و يا دهری.و اما اينكه مقصود از حدوث دهری چيست مطلبی است كه در اين مختصرنمیتوانيم به آن بپردازيم . |