است يا نه ، اينطور نيست ؟ و اگر اينطور نيست پس چگونه است ؟3 - سئوال سوم اين است كه اين شعر "
پاسخ سؤال اول : اينكه گفته شد كه ما اعدام را در خارج از يكديگر متمايز میكنيم سخندرستی است ، زيرا ذهن ما عدم را يك صفت خارجی اشياء اعتبار میكند .مثلا آنجا كه میگوئيم " زيد معدوم است " ، ظرف اين عدم را ( و يا ظرفاين نسبت را ) خارج اعتبار میكنيم ، يعنی میگوئيم اين شیء در ظرف خارجمعدوم است . اينجا است كه مشكل بزرگی در ميان فلاسفه قديم و جديد بروزكرده است داير بر اينكه چگونه خارج ، ظرف عدم واقع میشود ؟ آيا واقعاعدم موجود است ؟ چنين چيزی كه تناقض است . قدماء فلاسفه اسلامی كه طرز فكرشان بر حسب معمول ، اصالت ماهوی استاين معما را اينگونه حل كردهاند كه امور بر دو گونهاند : |