برای يك جسم حار و حركت داشتن برای يك جسم متحرك كه اموری غير قابلانفكاك هستند و اين است معنای اين بيت كه میگويد :
مقدمه هشتم : هر چند اين مقدمه و شايد بعض مقدمات ديگر هم مقدمه مطلب در تحقيقحقيقت جعل نيست بلكه از مسائل مربوط به اين باب است ولی ما در اينجابه عنوان مقدمه ذكر میكنيم . اين مطلب كه در مقدمه هفتم گفته شد كه مثلاانسانيت از انسان و حرارت از جسم حار و حركت از جسم متحرك و يا مثلاناهقيت از حمار قابل انفكاك نيست ، نبايد مبداء اين اشتباه شود كه پسانسان معلول هيچ علتی نيست و ممكن الوجود نيست ، پس انسان هميشه درجهان بوده و هميشه خواهد بود و هر شیء هر حالتی كه دارد اين حالت رابرای هميشه خواهد داشت و هميشه داشته است . بلكه در اينجا مقصود معنایديگری است كه از يك تجزيه و تحليل |