اين منظومه را در حكمت اعلی به رشته كشيدم همانكه در قرآن با نام " خير فراوان " نام برده شده است . شرح : در مصراع دوم اين بيت اشاره میكند به آيه 269 از سوره بقره كهمیفرمايد : « يؤتی الحكمه من يشاء و من يؤت الحكمه فقد اوتی خيرا كثيرايعنی خداوند به آنكه بخواهد و مصلحت بداند " حكمت " عطا میفرمايد وهر كه به او حكمت عطا شود ، خير فراوان به او داده شده است ( 1 ) .
پاورقی : 1 - حكمت يعنی دريافت حقيقت ، از آن جهت به دريافت حقيقت "حكمت " گفته میشود كه استحكام دارد و پشتوانهاش واقعيت است ، برخلاف دريافتهای غير منطبق با واقعيت كه استحكام ندارد و مانند خانهعنكبوت سست و بی بنياد است . فلسفهها به هر اندازه صحيح و مطابق باواقع باشند شايستگی اين واژه مقدس را دارند . بشر در تلاشهای خويش درجستجوی " حكمت " يعنی دريافتی صحيح و منطبق با واقعيت است و امااينكه چه اندازه در اين راه توفيق حاصل كرده است خدا میداند . بديهیاست كه پيروان هر مكتبی بهر نسبت كه به عقائد و افكار خويش ايمانداشته باشند ، آنرا حكمت تلقی میكنند . حاجی سبزواری كه مؤمن به مكتبفلسفی اسلامی و بالخصوص به نحله صدرايی است ، مطالب اين فلسفه را بلاترديد مصداق " حكمت " میداند . |