9 - بيان حاجی در منظومه حكمت با منظومه منطق متفاوت است و آنچه درمنظومه منطق گفته صحيحتر است . 10 - بيان حاجی در نسبت بين نفس الامر و ذهنی صحيح نيست و حتی بيانحاجی بنابراين كه خارجيت هر چيزی به حسب خودش است و هر ذهنی از يكنظر خارجی است و حتی مرتبه قوه و شأنيت ماهيت هم يك نوع خارجيت استصحيح نيست . 12 - اشكال در مفاد قضايای حمل اولی و همچنين در لوازم ماهيت نيزموجود است و لهذا تقسيم قضايا به سه قسم برای بيان كافی نيست .13 - اين اشكالات از آنجا پديد آمده كه توجه به انواع فعاليتهای ذهننشده ذهن در حكم مرآه و آئينه است ، راست و صادق بودن هر آينه به ايناست كه آنچه را كه اين آئينه را در برابر او قرار دادهاند حكايت كند وبا او مطابقت كند و اما چيزی كه در برابر او قرار داده نشده البته نه ،مثلا اگر بگوئيم ، در روز جمعه آمديم صدق قضيه اين است كه در روز جمعهآمده باشيم نه در روز پنجشنبه . |