دلايل و براهين فلاسفه در امتناع اعاده معدوم 1 - دليل اول : از جمله براهينی كه حاجی سبزواری در شرح منظومه اقامه كرده است ايناست :
پاورقی : > وجود زنده میشود كه " كيف و بالكون عن استواء قد خرجت قاطبهالاشياء " . حقيقت اين است كه هر چند قائلين به اصالت ماهيت قائل بهثبوت معدومات و جواز اعاده معدوم نيستند ولی لازمه قول به اصالت ماهيتهمين لوازم است . چيزی كه هست زير كان قوم منكر اين دو مسأله بديهیالبطلان شدهاند ولی متوجه نشدهاند كه لازمه اصالت ماهيت اين دو لازم استو مغفلين يكی از اين دو مسأله را پذيرفتهاند - مثل بعضی مدعيان زمان ما -و يا هر دو مسأله را پذيرفتهاند - مثل برخی از متكلمين - و صدرا كه دقيقشده ، متوجه شده است كه اساسا نظريه اصالت ماهيت سخيف است ولی اونيز متوجه نشده است كه لازمه اصالت ماهيت اين دو مسأله است . البتهعلت اساسی اين است كه اصالت ماهيت و وجود در بين قدما مطرح نبوده والا رابطهاش با اين دو مسأله كاملا روشن میشد . |