اشتباه شده است دلايلی بر آن اقامه شده است كه ما به بعضی از آنها اشارهمیكنيم :
يعطی اشتراكه صلوح المقسم |
كذالك اتحاد معنی العدم |
صلاحيت وجود برای اينكه مقسم واقع شود اشتراك وجود را میرساند همچنينيكی بودن مفهوم عدم . شرح : در اين بيت دو برهان بر اشتراك معنوی اقامه شده است :الف - وجود ، صلاحيت دارد كه منقسم شود به اقسامی و تنها مشترك معنویصلاحيت انقسام را دارد . توضيح اينكه معنی انقسام عقلی ( در مقابل انقسام خارجی و عينی ) ايناست كه يك مفهوم عام باضافه يك قيد ، قسم خاص میشود و باضافه قيدديگر ، قسم ديگر . مثلا میگوييم حيوان يا ناطق است يا غير ناطق . حيوانبعلاوه ناطق يك نوع از حيوان است و بعلاوه غير ناطق انواع ديگر است .اگر اشتراك فقط در لفظ باشد و هيچ گونه معنی و مفهوم مشتركی در كارنباشد ، انقسام كه از ضميمه شدن قيود به معنی مشترك تحقق میيابد تحققنمیيافت . از طرفی میبينيم وجود منقسم میشود به وجود بالفعل و وجودبالقوه ، وجود خارجی و وجود ذهنی ، وجود قديم و وجود حادث ، وجود واجبو وجود ممكن ، پس معلوم میشود مشترك معنوی است .
پاورقی : > بود بايد فقط از مختصات يك زبان ( زبان عربی ) باشد . زيرا ضرورتیندارد كه اگر در يك زبان يك لفظ در چند معنی متعدد استعمال شد در همهزبانها آن معانی يك لفظ داشته باشد . مثلا " شير " مايع خاص ، و حيوانخاص ، و دستگاه خاص در زبان فارسی يك لفظ دارند ولی در زبانهای ديگرچنين نيست .