غرر 13 عدم تمايز و عليت بين أعدام
لا ميز فی الاعدام من حيث العدم |
و هو لها اذا بوهم ترتسم |
كذاك فی الاعدام لا عليه |
و ان بها فاهوا فتقريبيه |
از حيث عدم تمايزی در بين اعدام نيست و در اين صورت آن ( تمايز )برای اعدام در وهم مرتسم میگردد همچنين عليتی در بين اعدام نيست و اگربه عليت ( در بين اعدام ) قائل شوند بر سبيل تقريب و مجاز استدر اين فصل به بررسی دو مسأله از مسائل مربوط به عدم میپردازيم :مسأله اول :
عدم تمايز بين اعدام
ما همانطور كه در ذهن خود ، وجودهای اشياء را از يكديگر جدا و متمايزمیدانيم چنين تصور میكنيم كه عدمهای اشياء نيز از يكديگر جدا و متمايزند، يعنی همانطور كه بين وجودات اشياء ، كثرت و مغايرتی قائل هستيم بهنحوی كه