وجودا و جعل الانسان انسانا ( مثلا ) و جعل النسبه نسبه و حال آنكه جعلتأليفی كه در اينجا به نام جعل مركب ناميده شده ( 1 ) اعم است از جعلذات برای ذات و غير آن ، مثل جعل عرضی مفارق برای ذات ، بنابراينصورت جدول فرق میكند و مثلا بنابر اصالت وجود در جعل ، جعل بالذاتمنحصر به جعل الوجود بسيطا نيست بلكه در مورد عرضیهای مفارق نيز كه جعلالوجود مركبات است جعل بالذات است . مگر آنكه آن احتمال كه گفتيم تقويت شود و گفته شود كه در اينجا هم جعلبسيط و هم جعل مركب اصطلاح خاص است ، معنای جعل مركب همان است كهگفته شد و معنای جعل بسيط نقطه مقابل جعل مركب است و حتی جعل وجودرابطه در مورد عرضی مفارق به دو نحو متصور است يكی به نحو بسيط يعنی جعلوجود رابط و يكی به نحو تركيب يعنی جعل وجود رابط وجود رابط و البته اگردر مقام توجيه ، چنين اصطلاحی را پيشنهاد كنيم مانعی ندارد و اشكال رفعخواهد شد ولی بی نهايت خلاف ظاهر مجموع عبارتهای منظومه است و حق اينبود كه تصريح بشود كه مقصود از جعل بسيط در اينجا معنای خاصی است ومقصود از جعل تركيبی هم جعل تأليفی نيست . در عين حال بايد رجوع شود بهكتب مفصله در اين باب . بطور خلاصه مبحث جعل را میتوان اينطور طرح و بيان كرد : آيا جعل پاورقی : 1 - به نظر نميرسد كه در اينجا اصطلاح مخصوصی وجود داشته باشد و جعلمركب به نوعی خاص از جعل تأليفی اصطلاح شده باشد خصوصا با در نظر گرفتناينكه آنچه در مقابل جعل مركب قرار گرفته همان جعل بسيط است كه درمقابل جعل تأليفی قرار گرفته است . |