ادله منكرين اتحاد عاقل و معقول ادله اين گروه صرفا اين است كه اتحاد بين دو موجود را به كلی منكرند وتنها چيزی را كه میتوانند قبول كنند يكی تغييرات استحالهای است كهتغييرات كيفی ناميده میشود و ديگری هم كون و فساد است . ما قبلا در ضمنبيان مقدمات ، دليل كسانی را كه اتحاد بين دو موجود را منكرند بيانكرديم و لازم به تكرار نيست .ادله قائلين به اتحاد عاقل و معقول دليل قائلين به اتحاد عاقل و معقول اين است كه میگويند وقتيكه ما نظربه حيثيت معقول میكنيم میبينيم آنچه را كه به نام صور معقوله ناميدهايماموری هستند كه حيثيت ذات آنها جز معقوليت چيز ديگری نيست ، نه اينكهاين امور ذواتی باشند كه دارای صفتی به نام معقوليت هستند ( 1 ) . پسمعقوليت از مرتبه ذات اين صور انتزاع میشود و چون عاقليت و معقوليت ،" متضايفين " هستند پس بايد در يك مرتبه باشند ، يعنی در مرتبهعاقليت ، معقوليت هم هست و در مرتبه معقوليت عاقليت هم هست ، يعنیيك چيز است كه وقتی فعليت پيدا میكند هم عاقل است و هم معقول ، و بهعبارت ديگر اينكه ما به نفس میگوييم متعقل است عينا مانندپاورقی : 1 - و به عبارت ديگر چون صورت معقوله ، معقول بما هو معقول استبلاواسطه ، پس با قطع نظر از جميع اغيار " معقوليت " برايش ثابتاست و فرض او عين فرضمعقوليت است ، زيرا اگر غير در معقوليت اودخالت داشته باشد لازم میآيد كه با قطع نظر از آن غير ، " معقول "نباشد و اين منافات دارد با آنكه گفتيم كه معقول بالفعل ، معقول بما هومعقول است ، و چون با قطع نظر از هر غيری معقول است پس با قطع نظر ازهر غيری عاقل است ، زيرا عاقليت و معقوليت " متضايفين " میباشند . |