سئوال كردهايم ( 1 ) . از نظر منطقيين نوع اول مشتمل بر دو جزء است : موضوع و محمول و نوعدوم مشتمل بر سه جزء است : موضوع ، محمول و وجود رابط . از اين جهت نوعاول را " ثنائيه " يعنی دو پايهای و نوع دوم را " ثلاثيه " يعنی سهپايهای مینامند ، و اما اينكه تكليف " نسبت " چه میشود ؟ آيا قضيهثنائيه مشتمل بر نسبت هست يا نه ؟ و آيا در قضيه ثلاثيه نسبت و وجودرابط يك چيز است يا نسبت بغير از وجود رابط است ، بحثی است كه ازحدود اين رساله خارج است و در جای ديگر بايد بدان پرداخت . ( 2 )نحويين نيز در باب افعال ناقصه اصطلاحی دارند ، میگويند : " كان " بردو قسم است : 1 - كان تامه . 2 - كان ناقصه . كان تامه عبارت است از آن كه فقط اسم دارد ولی خبر ندارد ، زيرامستغنی است از خبر ، مثل اينكه میگوئيم " كان الله ولم يكن معه شیء ". يعنی خدا بود و چيزی با او نبود . اما كان ناقصه عبارت است از آنكههم نيازمند به اسم است و هم نيازمند به خبر . مثل اينكه میگوئيم : كانزيد قائما ، يعنی زيد ايستاده بود . اگر مثلا بگوئيم : سعدی بوده است (كان السعدی ) كان تامه است . اما اگر بگوئيم سعدی شاعر بوده است ( كانالسعدی شاعرا ) كان ناقصه است . پاورقی : 1 - منطق منظومه سبزواری مبحث " مطالب " . به عقيده ما اصطلاح بسيطو مركب در اينجا اصطلاح مناسبی نيست ، بهتر اين است كه " محمول " و" رابط " اصطلاح شود و گفته شود " هل محمولی " و " هل رابط " .2 - در امور عامه " اسفار " مفصلا در اين باره بحث شده است . |