تقسيم درباره عدم خالی از مسامحه نيست . زيرا در مواقع و نفس الامر ،عدم منقسم نمیشود به دو قسم : مطلق و مقيد ، يعنی واقعا عدم مطلق و عدممقيد نداريم . بلكه آنچه داريم عدم وجود مطلق و عدم وجود مقيد است والبته واضح است كه فرق است بين عدمی كه خود ، عدم مطلق است ( يا عدمیكه خود ، عدم مقيد است ) با عدم چيزی كه آن چيز مطلق است ( يا عدم چيزیكه آن چيز مقيد است ) . و ظاهر اين است كه اين تعبير از ناحيه كسانیناشی شده كه عقيده آنها در باب قضايای سالبه با آنچه كه ما در مقدمه دومانتخاب كرديم مغاير است . |