جنبه كلی دخيل است . رابطه ماده با جنس و صورت با فصل بعد به يك مطلب ديگر اشاره میكنند و آن اين است كه در باب ماهيتفرق میگذارند ميان ماده و جنس ، صورت و فصل . میگويند شیء در خارجمركب است از ماده و صورت و از نظر ذهنی مركب است از جنس و فصل ،جنس به ازاء ماده است و فصل به ازاء صورت ، يعنی جنس از ماده و فصلاز صورت انتزاع شده است . ممكن است گفته شود كه اگر چنين است ديگرنيازی به دو اسم نبود ، به جای ماده و صورت بگوييد جنس و فصل و يا بهجای جنس و فصل بگوييد ماده و صورت . چرا میگوييد آنچه در خارج از مادهو صورت مركب است ، وجود ذهنيش جنس و فصل است ؟ اگر چنين باشد كهجنس از ماده اخذ شده است ، |