يا بايد راجع باشد ، يعنی روی خط مستقيمی برگردد ، يا منعطف كه روی خطمنحنی برگردد . تخلل سكون در حركات راجعه يك مسأله ديگری از قديم ، تقريبا از قرن سوم و چهارم ، از زمان ثابتبن قره و اينها مطرح بوده ، كه آيا اگر ما جسمی را روی خط مستقيم بهحركت در بياوريم ، و بعد آن جسم بخواهد برگردد ، مثل سنگی كه به هواانداخته میشود ، آيا جسم در اينگونه موارد ، رفت و برگشت آن به هم متصلاست ؟ يعنی هيچ سكونی ولو خيلی كوتاه كه حتی با ثانيه و دهم ثانيه همقابل اندازه گيری نباشد بين دو حركت فاصله نمیشود ؟ يا اينكه يك لحظههر چند خيلی كوتاه سكون پيدا میشود ؟ عدهای معتقد بودند كه تخلل سكونصورت نمیگيرد و يك حركت واحد است ، ولی اين شخص واحد حركت از نظرمبدأ و منتهی همهاش يك جور نيست ، نيمی از آن مبدأ و منتهائی دارد ونيم ديگر مبدأ و منتهای ديگر . طبق اين نظر مبدأ و منتهی مشخص حركتنيست . در آينده بحث خيلی خوبی داريم ، راجع به اينكه مشخص حركت چيست ؟ چهچيز است كه شخص حركت را تغيير میدهد و دو حركت میكند ؟ بعضیهامعتقدند كه مبدأ و منتهی مشخص حركت است ، و تعدد مبدأ و منتهی سببتعدد حركت است . ناچار اصحاب اين رأی ، قائل هستند كه در حركات راجعه، در لحظه برگشت سكونی پيدا میشود و بعد حركت آغاز میشود . عدهای ديگر قائل به تخلل سكون نيستند . خود مرحوم آخوند قائل به تخللسكون هست ، و آنها هم ايرادهای خيلی مهمی به تخلل سكون دارند . يكی ازايرادها اين است كه : لازمه قول به تخلل سكون اين است كه مثلا اگر ما يكجسم فوق العاده سنگينی داشته باشيم كه از بالا دارد به سوی پائين میآيد ،و يك سنگ ريزهای را به سوی آن پرتاب كنيم ، اين سنگ ريزه قهرا به آناصابت میكند و |