قوله تعالی : " « كل يوم هو فی شأن »" . فذلك الامر لا يمكن أن يكونجسما أو جسمانيا لما علمت مرارا أن كل جسم أو جسمانی واقع تحت الزمان والحركه فهو اما نفس أو عقل أو ذات الباری ، لا سبيل ( 2 ) الی الاول لانالنفس بما هی متعلقه بالجسم حكمها پاورقی : > در همان سال 1278 ، كه رسيده بودند به تدريس " جواهر و اعراض " ،در ضمن تدريس میگويد احساس میكنم كه عمرم به آخر رسيده است و میخواهمدر اين روزهای آخر حياتم ، بر زبانم نام خدا و صفات خدا جاری باشد .بنابراين " الهيات " را شروع به تدريس میكند . و در همان اوايل "الهيات " يك روز در هنگام تدريس میگويد من چقدر اين جملهها را تكراركنم و من خيلی اين حرفها را زدهام و بعد چند بار لا اله الا الله میگويد ودر همان حال رحلت میكند . و اما " آن سيال " چيست ؟ گفتيم كه حركت دو اعتبار دارد : حركت بهمعنی قطع و حركت به معنی توسط . حركت به معنی قطع يك امر متصل مستمرممتد به امتداد زمان است . ولی حركت به معنی توسطی يك امر بسيط است ،يك امر بسيط مستمر الوجود است ، آنی الحدوث و مستمر الوجود است . ونيز گفتهاند همانطور كه حركت دو اعتبار دارد ، زمان هم دو اعتبار دارد :به يك اعتبار يك امر ممتد است كه به آن اعتبار ظرف حركت توسطی استو به يك اعتبار ديگر همانطور كه حركت توسطی يك امر بسيط سيال است يكزمان سيال داريم ، يك امر بسيط سيال داريم كه آن امر بسيط سيال را " آنسيال " ناميدهاند . آيا اين اعتبار ، اعتبار صحيحی است يا نه ؟ باشدبرای دو سه فصل ديگر . 1 - در اينجا بحث تمام میشود ولی عادت مرحوم آخوند مثل مرحوم حاجی وبلكه عموم مردان الهی اين است كه وقتی نام خدا و امور معنوی پيش میآيدبه وجد میآيند و در اينجا مرحوم آخوند میپردازد به مباحثی ديگر و استنادبه آياتی از قرآن . 2 - در اينجا مرحوم آخوند حرفی میزند كه مخالف آن چيزی است كه در فصلقبل گفته است و حاجی سعی میكند مطلب را توجيه كند . اگر يادتان باشد درفصل قبل گفتند كه علت زمان نفس فلك است ، ولی در اينجا میگويد علتزمان يا نفس است يا عقل است يا ذات باری . و اما نفس محال است كهعلت زمان باشد . پس میماند ذات باری يا عقل ، و اين دو نيز با يكديگرتنافی ندارند . اگر بگوئيم ذات باری ، بلا واسطه نسبت دادهايم و اگربگوئيم عقل ، با واسطه به خداوند نسبت دادهايم . به هر حال در اينجاتناقضی رخ مینمايد . حاجی در مقام جمع اين دو قول میفرمايند كه : نفسفلك يا غير فلك دو جنبه دارد . از يك جنبه عقل محض است ، > |