آفريده شده است . نه اينكه هر انسانی مقدمه باشد برای نسل بعد از خودش( 1 ) . غايت در انواع پس شيخ آنجا گفت اين اشتباه است كه هر نسلی را مقدمه نسل بعد بدانيم. هدف و غايت اصلی طبيعت ابقاء نوع است و میخواهد كه هر نوعی ازانواع در دنيا وجود داشته باشد . ولی طبيعت به اين غايت خودش به وسيلهيك فرد امكان ندارد برسد . چون فرد طبيعی محكوم به فناء و زوال است .طبيعت غايت خودش را از اين راه تأمين میكند ، يعنی از راه تناسل . چونمیخواهد نوع انسان را حفظ كند و نوع انسان روی زمين باقی باشد . براساسنظر شيخ اگر میشد فرد انسان در روی زمين مخلد باقی بماند طبيعت اينتدبير را بكار نمیبرد كه مسئله تناسل را بوجود آورد و افراد ديگر رابوجود بياورد . ولی چون انسان جزء نظام طبيعت است و طبيعت میخواهد نوعانسان وجود داشته باشد و چون نوع انسان با يك فرد نمیتواند د وام وجودداشته باشد ، اين است كه از راه تناسل غرض و هدف خودش را تأمين میكند.اشكال به بيان شيخ در غايت حركت نظير اين حرف در اينجا مطرح شده است كه محل اشكال هم واقع شده است .و آن اين است كه آيا حركت ، خودش میتواند مقصود باشد يا نه ؟ شيخاينجا همان حرفی را كه در باب انواع ديگر رد كرده است در اينجا قبولكرده است ، كه در اينجاپاورقی : 1 - اينجا بحثهای ديگری میشود به ميان آورد كه در بين متجددين مطرحاست و آن اينكه كسانی كه قائل به اصالت جامعه هستند و فرد را تقريباامری مقدمی و عرضی میدانند ، هر جامعه را مقدمه برای جامعه ديگر میدانند. و همه برای اين است كه تكامل رخ دهد يعنی جامعه انسانيت به كمال برسد. و اينكه آيا جامعه انسانی در حدی متوقف میشود يا نمیشود در مبحثغايات بحث میشود . |