است و تا زمان شيخ ، مسأله بيش از آن مطرح نبوده . حق اين بود كه شمامسأله را با ديد بالاتری كه پاسخ غزالی نيز باشد طرح میكرديد . بله ، رویآن ديد تقدم چيزی غير از زمان بر زمان به نحو تقدمی شبيه همين تقدم زمانی، لا يعقل است . اما يك مسأله ديگر هم اينجا داريم . مگر اينكه مرحومآخوند بگويد فعلا آن مسأله ديگر برای ما مطرح نيست . ما بحث در حدوثعالم نمیكنيم ، بحث ما درباره زمان است و اين حرفی كه گفتهاند بر زمانچيزی ديگری هم غير از ذات باری تقدم دارد ، آن را میخواهيم نفی كنيم .فعلا ما در مقام اصل مطلب نيستيم . در همان حدی كه ايشان اينجا طرح كردهاند دو دليل بر مطلب ذكر میكنندكه در جلسه آينده به دلايل ايشان میپردازيم . |