حرف را میزند كه صور جوهريه تغيير میكنند ولی نه به نحو حركت ، بلكه بهنحو دفعی تغيير میكنند ، و بعد كه اشكال میشود امر باقی در دو حال چيست؟ میگويد ماده ، میگوييم ماده كه صلاحيت بقاء ندارد و استقلال ندارد ،میگويد ماده مع صوره ما . خوب چرا همين را در حركت جوهريه نمیگوئيد ؟برای ياد آوری حرفهای گذشته میگوييم : جواب جامعتر به ايراد شيخ كه ازخلال حرفهای خود مرحوم آخوند به دست میآيد ، اينست كه : شما گفتيد آيانوع در وسط اشتداد باقی است يا باقی نيست ؟ اگر باقی است ، پس تغييردر جوهر نيست . و اگر باقی نيست ، پس ما نياز به حافظ وحدت داريم وحافظ وحدت جز موضوع چيز ديگری نمیتواند باشد ، و جوهر هم كه موضوع ندارد. |