مستأنف الكلام ( 1 ) ان شاء الله تعالی ، و لنا أيضا رساله معموله فیحدوث العالم بجميع ما فيه حدوثا زمانيا ، و من أراد الاطلاع علی ذلكفليرجع الی تلك الرساله ( 2 ) . و مما يؤيد ما ذكرناه قول الشيخ الغربی فی " فصوص الحكم " : و منأعجب الامر أن الانسان فی الترقی دائما و هو لا يشعر بذلك للطافه الحجابو رقته و تشابه الصور ( 3 ) ، مثل قوله تعالی : " « و اتوا به متشابها " . و قال فی " الفتوحات " : " فالموجود كله متحرك علی الدوام دنيا وآخره ( 4 ) ، لان التكوين لا يكون الا عن مكون ، فمن الله توجهات علیالدوام و كلمات ( 5 ) لا تنفد " و قوله : " « و ما عند الله باق » "اشاره الی ما ذكرناه من بقاء كلمات الله تعالی العقليه الباقيه ببقاءالله و دثور أصنامها الجسمانيه ( 6 ) پاورقی : . 1 - يعنی در جواهر و اعراض . 2 - رساله كوچكی است در حدوث كه در مجموعه رسائل مرحوم آخوند چاپشده است . 3 - منظور اين است كه از بس كه فاصلههای طی شده ظريف و لطيف است واينها را آنا فانا پشت سر میگذارد خودش حس نمیكند . مثل آدمی كه درهوا حركت میكند ، و اگر نداند كه هوائی وجود دارد بدون اينكه احساس كند، هوا و حجاب لطيفی را پشت سر میگذارد . شباهت صور آنقدر زياد است كهحس نمیكند كه صورتی را رها و صورتی را كسب كرده است . مثل اينكه زيددر امروز نسبت به ديروز قيافهاش تغيير كرده ولی چون اين تغيير خيلیدقت و ظرافت دارد احساس نمیشود . 4 - گرچه در اينجا تعبير حركت كرده است ولی لفظ آخرت را هم آوردهاست و در آخرت كه ديگر حركت وجود ندارد . پس مقصود ابن عربی اصطلاحخودشان است كه غير از منظور مرحوم آخوند است . 5 - منظور از كلمات ، فيضهای دائمی الهی است . 6 - مرحوم حاجی از " و ما عند الله » " تا آخر را كلام محی الدينگرفته . ولی ظاهرا از " اشاره " كلام خود مرحوم آخوند است . |