اجزائش با يكديگر مجامع نيستند ، اعتبار نمیشود . ولی اگر حركت را باآن تعينش اعتبار كنيم مقدار دارد . بحث ما در همان تعين است كه آنتعين " زمان " است . همانطور كه جسم تعليمی عرض تحليلی جسم طبيعی است ، زمان هم عرضتحليلی حركت است . ولی اينكه مقدار عارض تحليلی جسم طبيعی باشد ، دليلنمیشود كه اين عين آن است . زيرا ميان اينكه يك شیء را بدون تعيناعتبار كنيم و شیء را با تعين اعتبار كنيم فرق است . زمان هم كه میگوييممقدار حركت است ، با حركت همان تفاوتی را دارد كه هر تعينی با شیءمبهمی دارد كه با اين تعين متعين میشود . |