امكان ذاتی و استعدادی در كلمات مرحوم آخوند در آنجا [ در مباحث فصل شانزدهم ] هم گفتيم كه از جمله چيزهائی كه دركلمات مرحوم آخوند لااقل بصورت يك تضاد ظاهری مشاهده میشود راجع بههمين مطلب است كه آيا امكان استعدادی نوعی امكان ذاتی است ؟ نوع خاصیاز امكان ذاتی است ؟ در اين صورت واقعيتش با آن دو چيز نيست . يا نه، امكان استعدادی و امكان ذاتی فقط تشابه لفظی دارند ؟ مرحوم آخوند دربعضی كلمات خود تصريح میكند و در بحث مواد ثلاث ، در باب ، " اطلاقامكان بر امكان استعدادی و امكان ذاتی به اشتراك لفظی و اسمی است " دراين باره ادله زيادی میآورد كه در " منظومه " هم همين آمده است كهامكان ذاتی و امكان استعدادی فقط اشتراك در لفظ دارند ، مثل اطلاق لفظشير بر شير دوشيدنی و شير درنده جنگل ، و از نظر معنی با يكديگر متباينند. ولی در بعضی از كلمات ديگر ايشان اصرار دارد كه امكان استعدادی درواقع نوعی از امكان ذاتی است . يعنی در واقع امكان ذاتی وقتی در مادياتمطرح میشود ، همان امكان استعدادی است . به هر حال اين خدشه و مناقشه در اين برهان به اين صورت وجود دارد .آيا اين برهان را میشود از اين مناقشه نجات داد يا نمیشود ؟ و يا از راهديگری میشود استدلال كرد يا نمیشود ، اين را ما در فصل 16 بحث كردهايم وحتی يك راه ديگری كه بهتر از اين راه است ، ارائه دادهايم .رابطه اين فصل با فصل بعد مطلب ديگر اين است كه در فصل بعد يعنی بحث " ربط حادث به قديم "مطالب اين فصل دوباره میآيد . و دليل اينكه مرحوم آخوند آن فصل را بعداز فصل |