تعالی : " « فقال لها و للارض ائتيا طوعا أو كرها قالتا اتينا طائعين " ( 1 ) و قوله : " « كل اتوه داخرين »" ، و قوله : " « علی أن نبدلامثالكم و ننشئكم فيما لا تعلمون » " ، و قوله : " « ان يشأ يذهبكم ويأت بخلق جديد »" ( 2 ) ، و قوله : " « كل الينا راجعون »" ، الیغير ذلك من الايات المشيره الی ما ذكرناه . و مما يشير الی تجدد الطبائع الجسمانيه قوله تعالی : " « و هو القاهرفوق عباده و يرسل عليكم حفظه حتی اذا جاء احدكم الموت توفته رسلنا و هملا يفرطون »" . وجه الاشاره ان ما وجوده مشابك لعدمه و بقاؤه متضمنلدثوره يجب أن يكون أسباب حفظه و بقائه بعينها أسباب هلاكه و فنائه ( 3) ، و لهذا كما اسند الحفظ الی الرسل اسند پاورقی : 1 - مرحوم آخوند درباره اين آيات نظرش اين است كه از روزی كه آسمانو زمين خلق شدهاند ، خدا به اينها گفته بيائيد و اينها آمدهاند و دارندمیآيند و خواهند آمد ، نه اينكه اين اختصاص به يك زمان معين داشته باشد. و اين آمدن ، آمدن به تمام ذات است و حركت جوهری است و تا ابدادامه دارد . 2 - قرآن میفرمايد : اگر خدا بخواهد شما را میبرد و خلق جديد میآورد .میفرمايد : اگر بخواهد . میدانيم كه صدق شرطيه ملازم با صدق مقدم نيست كهحتما چنين میشود . اما مرحوم حاجی میگويد چون واجب الوجود بالذات واجبالوجود من جميع الجهات است ، اگر بخواهد را در حقيقت خواسته است وشده است . اين البته خيلی بعيد است . 3 - مرحوم آخوند از اين آيه نكته خيلی لطيف و ظريفی را استفاده میكند. آيه میگويد : خدا است كه قدرت دارد و قاهر بر همه بندگان است و خدااست كه رسلی فرستاده است كه نگهبانان هستند و همين نگهبانها در وقتمرگ شما را توفی میكنند . يعنی مأمورين حفظ شما همان متوفیهای شما هستند. ببينيد : اين را میدانيم كه در قرآن ، قوا و نيروها و ملائكهای كه بسط و افاضهمیكنند نامی دارند غير از نام ملائكهای كه قبض میكنند . عالم را بتمامهكه در نظر بگيريم قبضی دارد و بسطی . آن كسی كه بسط میكند غير از آن كسیاست كه قبض میكند . مرحوم آخوند بنابر حركت جوهريه معتقد است در طبيعت ، اشياء در آنواحد بسط میشوند و قبض میشوند . يعنی آنا فانا بسط پيدا میكنند و قبضپيدا میكنند ، يعنی وجود آنا فانا و عدم آنا فانا ، وجود غير قارالذات وعدم غير قارالذات ، آوردنشان عين بردنشان است . يعنی مرگ چيزی نيستكه خيال شود در يك آن به انسان میرسد . بنابر حركت جوهريه ، انسان از > |