فصل 32 ( 2 ) براهين عدم تقدم چيزی بر زمان بحث در اين بود كه " لا يتقدم علی ذات الزمان و الحركه شیء الا الباری" . گفتيم روح بحث اين است كه زمان چه از نظر ابتدا و چه از نظر انتهاغير متناهی است ، يعنی زمان ابتدا ندارد . سر اينكه مطلب تحت اينعنوان ذكر شده اين است كه میخواهند مطالب متكلمين را رد كنند . متكلمينحدوث زمانی عالم را اين طور قائلند كه زمان و زمانيات ابتدا دارد وامری را متقدم بر زمان ، غير از ذات باری قائل هستند كه آن امر همان عدمعالم است ، يعنی امتدادی موهوم فرض میكنند . ايشان در اين فصل آن نظريه را رد میكنند و به همين جهت است كه مطلبرا تحت اين عنوان ذكر كردهاند . در جلسه پيش گفتيم در اينجا مطلبیبالاتر از آنچه كه متكلمين گفتهاند وجود دارد و بايد ببينيم كه آن چيست .چون بحث دو سه فصل بعد كاملا مربوط به اين مطلب است و در آنجا مخصوصااحتجاجات كسانی را كه برای زمان ابتدا قائلند نقل و رد میكنند ، ما نيزدر آنجا مشروحتر به ديگر نظريات در اين باره میپردازيم و فعلا بحث مامحدود به اين قولی است كه از متكلمين نقل شد . گفتيم روح بحث درباره حدوث زمانی عالم است كه بحثی بوده مورد |