و فلسفهها تأييد كردهاند ، علما وحتی روانشناسها تأييد كردهاند ، و مطلبیاست غير قابل ترديد . ابتدا تعبير قرآنی و تعبير حديثی مطلب را عرض میكنم . شما در قرآنمیبينيد كه درباره خلقت انسان ( اختصاصا درباره انسان ) چنين میفرمايد :« فاذا سويته و نفخت فيه من روحی فقعوا له ساجدين »( 1 ) به فرشتگانمیگويد وقتی كه خلقت اين موجود را تكميل كردم او از روح خود چيزی در اودميدم ، بر او سجده بريد . میگويد اين موجود ، يك موجود خاكی است ، مناو را از خاك میآفرينم ، يك موجود طبيعی و مادی است . ولی همين موجودآفريده شده از آب و خاك ، همين موجودی كه دارای جسم و جسدی است مانندحيوانهای ديگر ، و نفخت فيه من روحی ، از روح خودم چيزی در او میدمم .لازم نيست كه مامعنای روح خدا را بفهميم كه نفخه الهی و آنچه خدا او راروح خود ناميده است چيست . اجمالا میدانيم كه در اين موجود خاكی يك چيزديگری هم غير خاكی وجود دارد . حديث معروفی است ، پيغمبر اكرم فرمود :خداوند فرشتگان را آفريد و در سرشت آنها تنها عقل را نهاد ، حيوانات راآفريد و در سرشت آنها تنها شهوت را نهاد ، انسان راآفريد و در سرشت اوهم عقل را نهاد و هم شهوت را ، كه مولوی همين را به صورت شعر در آوردهاست .
پاورقی : 1 - سوره حجر ، آيه . 29 |