نيرويی میسازد ؟ اين هم خودش مطلبی است . به يك مكتب ديگر هم اشاره بكنم . اين مكتب روی زيبايی تكيه میكند .افلاطون اخلاق را بر اساس زيبايی توصيف كرده است . میگويد آن چيزیانسانی است كه زيبا باشد . مثلا عدالت را همه مكتبها میپسندند ، يكمكتب ، عدالت را از روی محبت میپسندد ، ديگری عدالت را از روی ميزاناخلاقی آن میپسندد . يكی هم چون بين عدالت و آزادی خويشاوندی قائل استآنرا میپسندد ، ديگری ممكن است عدالت را با ميزان مسئوليت بنسجد .افلاطون عدالت را با عينك زيبايی میبيند . میگويد عدالت كه خوبست ، چهعدالت اخلاقی در فرد و چه عدالت اجتماعی در جامعه ، به اين دليل خوبستكه منشأ توازن میشود وايجاد زيبايی میكند . جامعهای كه در آن عدالت باشد، زيباست . و همان حس زيبايی جويی بشر است كه او را عدالتخواه كردهاست . انسان اگر بخواهد انسان باشد و به خصلتهای انسانی برسد ، بايداحساس زيبايی را در خود تقويت كند ، ريشهاش زيبايی است . البته اوتوجه دارد كه زيبايهای انسانی آن زيبائيهای معنوی است . اين هم يكمكتب . در جلسه ديگر ( 1 ) مقداری درباره اين مكتبها قضاوت خواهيم كرد تاببينيم بالاخره چه میشود گفت ؟ معيار انسانيت كداميك از اينهاست ؟ آنحرف زيست شناسی كه ديديم درست نيست . با معيار زيست شناسی نمیتوانيمانسانيت بسازيم . ببينيم درباره معيارهای فلسفی ، اخلاقی و مذهبی چهمیتوان گفت و اسلام در اين زمينهها چه میگويد ؟ و صلی الله علی محمد و آله الطاهرين . پاورقی : 1 - گويا جلسه ديگر تشكيل نشده و اگر هم تشكيل شده ، نوار آن در دستنيست . |