بزرگ شدهای . موسی به او گفت : اين هم شد حرف ؟ ! من در خانه تو بزرگشدم ، حالا كه در خانه تو بزرگ شدهام در مقابل اينكه تو قوم من را برده وبنده خودت قرار دادهای سكوت كنم ؟ من آمدهام كه اين بردگان را نجاتبدهم . مرحوم آيةالله نائينی در كتاب تنزيه الامة میگويد : همه میدانندكه قوم موسی ، اولاد يعقوب هرگز فرعون را مثل قبطيها پرستش نكردند ، ولیدر عين حال چون فرعون آنها را مانند برده خودش استخدام كرده بود قرآناين را با كلمه " تعبيد " از زبان موسی نقل میكند . يكی از مقاصد انبيأ بطور كلی و بطور قطع اينست كه آزادی اجتماعی راتأمين كنند و با انواع بندگيها و بردگيها اجتماعی و سلب آزاديهائی كه دراجتماع هست مبارزه كنند . دنيای امروز هم آزادی اجتماعی را يكی ازمقدسات خودش میشمارد . اگر مقدمه اعلاميه جهانی حقوق بشر را خواندهباشيد اين را میفهميد . در آنجا میگويد علة العلل تمام جنگها ، خونريزيهاو بدبختيها كه در دنيا وجود دارد اينست كه افراد بشر به آزادی ديگراناحترام نمیگذارند . آيا منطق انبياء تا اينجا با منطق امرو موافق است ؟ آيا آزادی مقدساست ؟ بله مقدس است و بسيار هم مقدس است . پيغمبر اكرم جملهای داردكه میگويند متواتر هم هست ، فرمود : « اذا بلغ بنوابی العاص ثلاثيناتخذوا عبادالله خولا و مال الله دولا و دين الله دخلا » ( 1 ) . پيغمبراكرم هميشه از امويها بيم داشت و از آينده آنها بر امت نگران بود .فرمود : اولاد ابی العاص اگر به سی نفر برسند بندگان خدا را پاورقی : 1 - مجمع البحرين طريحی . |