ممكن نيست به اين پايه برسد كه به آن بگوئيم شريف ، مقدس ، دارایحيثيت ذاتی . اعلاميه حقوق بشر و همچنين فيلسوفان كمونيست ، اينهائی كهطرفدار اصالت انسان به شكلهای مختلف هستند ، چگونه میتوانند دم ازحيثيت وتقدس بشر بزنند بدون اينكه در وجود بشر نفخت فيه من روحی راسراغ بدهند . وقتی كه اين اصالت ارزشها برايشان مشخص شد ، اصالت خودانسان برايشان مشخص میشود . حالا آمديم به اصالت خود انسان هم رسيديم .يك سئوال ديگر را هم بايد به طور مختصر عرض بكنم : ازاصالت ارزشهای انسانی ، رسيديم به اصالت خود انسان : « نفخت فيهمن روحی ». آيا فقط همين انسان است در اين جهانی كه در ميان يك بینهايت ظلمت است ؟ و به قول يك اروپايی در ميان يك اقيانوس زهر ،تنها اين آقا تصادفا يك قطره شيرين بوجود آمده ؟ يا نه ؟ اين قطره شيريننماينده اقيانوس شيرين است ؟ ، اين ذره نور ، نماينده جهان نور است ؟اينجاست كه رابطه اصالت انسان با خدا روشن میشود . يعنی اصلا اين دو ازهم تفكيك پذير نيستند . « الله نور السموات و الارض »( 1 ) اگر گفتيدخدا ، خدا فقط اين نيست كه ... (2) محرك اول ارسطو را نمیگويم ، محركاول ارسطو غير از خدای اسلام است. او يك موجود جدا و اجنبی از جهان است. [ منظور ] خدای اسلام [است] كه « هو الاول و الاخر و الظاهر و الباطن (3) تا گفتيد خدا يك پاورقی : 1 - سوره نور ، آيه . 35 2 - افتادگی از متن پياده شده از نوار است . 3 - سوره حديد آيه . 35 |